Vakantie, uit eten gaan en pretparkbezoek in top 5 bespaarmogelijkheden Nederlander
Ondanks de aantrekkende economie zijn de meeste Nederlanders
dagelijks bezig met het besparen op kostenposten. Op lifestyle en vrije tijd wordt
vaak bespaard. Dat blijkt uit het Nationaal Bespaaronderzoek 2017 van Geldshop
onder 1.156 Nederlanders. De wijze waarop mensen besparen geven aanknopingspunten in exploitatie en marketing. Zo zijn kortingsacties populair en wordt vaak eten en drinken zelf meegenomen. Daarnaast zijn vrouwen in onze branches fanatiekere bespaarders dan mannen.
In het dagelijks leven is 89,3% van de Nederlanders, in meer
of mindere mate, bezig met besparen. Voor sommige Nederlanders is besparen
bittere noodzaak vanwege ontoereikende inkomsten (29%), voor anderen om te
sparen (45%) en weer anderen zijn op zoek naar de beste deal (23%).
Drie typen bespaarders
De onderzoekers hebben drie typen bespaarders samengesteld.
Het is opvallend dat vooral de actieve bespaarders met een inkomen onder modaal
vaker besparen op lifestyle en vrije tijd. De twee andere groepen met een meer
dan modaal inkomen zoeken de besparingen vooral in financiële producten en
abonnementen. Ander opvallend feit is dat vrouwen significant meer bereid zijn te besparen op etentjes, pretparken en vakanties dan mannen.
Top 5 populaire bespaarposten van Nederlanders
Besparen op uit eten
gaan: 72%
- De meeste mensen besparen op etentjes door maandelijks
minder vaak uit eten te gaan (56,4%).
- Ook zijn er veel mensen die ervoor kiezen om thuis
uitgebreid met verse producten wat lekkers op tafel te zetten en niet meer
buiten de deur gaan eten (40,8%).
- Het besparen op etentjes is vooral populair onder
alleenstaande vrouwen met kinderen.
- Tot slot laat het onderzoek zien dat initiatieven zoals
Groupon en Vakantieveilingen populaire besparingsmethoden zijn (25,8%).
 Besparen op
vakanties: 70%
- De meeste mensen kiezen ervoor om minder vaak op vakantie te
gaan (42,9%).
- Veel mensen kiezen voor goedkopere vakanties die (vaak)
dichter bij huis zijn (32,3%).
- Ook kortingsacties via Vakantieveilingen of Groupon zijn
populaire manieren om te besparen op vakanties (27,9%).
 Besparen op
pretparken: 69%
- De meeste mensen doen dit door gebruik te maken van
kortingsacties via bijvoorbeeld Vakantieveilingen of Groupon (42,8%).
- Een ander groot gedeelte neemt zelf eten en drinken mee
(38,7%).
- Voor vrouwen (76,0%) is het besparen op pretparken veel belangrijker dan voor mannen (64,2%).
- Tot slot is er een grote groep mensen die ervoor kiest om
dit jaar niet meer naar een attractieparkte gaan (39,0%).
Link: https://www.geldshop.nl/media/1296/nationaal-bespaar-onderzoek-2017.pdf
Trefwoorden: attractieparken, horeca, vakanties, bestedingen, besparingen
|
|
25/07/25
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
|
25/07/25
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
|
25/07/25
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
|
24/07/25
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
|
24/07/25
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
|
24/07/25
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
|
24/07/25
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
|
24/07/25
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
03/09/25 t/m 07-09-25
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
|
11/09/25
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
01/10/25
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
|
|