Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-07-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vakantie, uit eten gaan en pretparkbezoek in top 5 bespaarmogelijkheden Nederlander

Vakantie, uit eten gaan en pretparkbezoek in top 5 bespaarmogelijkheden Nederlander
Bron: Shutterstock
Ondanks de aantrekkende economie zijn de meeste Nederlanders dagelijks bezig met het besparen op kostenposten. Op lifestyle en vrije tijd wordt vaak bespaard. Dat blijkt uit het Nationaal Bespaaronderzoek 2017 van Geldshop onder 1.156 Nederlanders. De wijze waarop mensen besparen geven aanknopingspunten in exploitatie en marketing. Zo zijn kortingsacties populair en wordt vaak eten en drinken zelf meegenomen. Daarnaast zijn vrouwen in onze branches fanatiekere bespaarders dan mannen.


In het dagelijks leven is 89,3% van de Nederlanders, in meer of mindere mate, bezig met besparen. Voor sommige Nederlanders is besparen bittere noodzaak vanwege ontoereikende inkomsten (29%), voor anderen om te sparen (45%) en weer anderen zijn op zoek naar de beste deal (23%).


Drie typen bespaarders

De onderzoekers hebben drie typen bespaarders samengesteld. Het is opvallend dat vooral de actieve bespaarders met een inkomen onder modaal vaker besparen op lifestyle en vrije tijd. De twee andere groepen met een meer dan modaal inkomen zoeken de besparingen vooral in financiële producten en abonnementen. Ander opvallend feit is dat vrouwen significant meer bereid zijn te besparen op etentjes, pretparken en vakanties dan mannen.


Top 5 populaire bespaarposten van Nederlanders


Besparen op uit eten gaan: 72%

  • De meeste mensen besparen op etentjes door maandelijks minder vaak uit eten te gaan (56,4%).
  • Ook zijn er veel mensen die ervoor kiezen om thuis uitgebreid met verse producten wat lekkers op tafel te zetten en niet meer buiten de deur gaan eten (40,8%).
  • Het besparen op etentjes is vooral populair onder alleenstaande vrouwen met kinderen.
  • Tot slot laat het onderzoek zien dat initiatieven zoals Groupon en Vakantieveilingen populaire besparingsmethoden zijn (25,8%).

Besparen op vakanties: 70%

  • De meeste mensen kiezen ervoor om minder vaak op vakantie te gaan (42,9%).
  • Veel mensen kiezen voor goedkopere vakanties die (vaak) dichter bij huis zijn (32,3%).
  • Ook kortingsacties via Vakantieveilingen of Groupon zijn populaire manieren om te besparen op vakanties (27,9%).

Besparen op pretparken: 69%

  • De meeste mensen doen dit door gebruik te maken van kortingsacties via bijvoorbeeld Vakantieveilingen of Groupon (42,8%).
  • Een ander groot gedeelte neemt zelf eten en drinken mee (38,7%).
  • Voor vrouwen (76,0%) is het besparen op pretparken veel belangrijker dan voor mannen (64,2%).
  • Tot slot is er een grote groep mensen die ervoor kiest om dit jaar niet meer naar een attractieparkte gaan (39,0%).
Link: https://www.geldshop.nl/media/1296/nationaal-bespaar-onderzoek-2017.pdf
Trefwoorden: attractieparken, horeca, vakanties, bestedingen, besparingen

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.