Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-06-2017
Auteur: Margaret Ann McDonald
TNR Advies

Klimaatverandering, circulaire economie, vernieuwing en toerisme op Hanzecongres

Klimaatverandering, circulaire economie, vernieuwing en toerisme op Hanzecongres
Op 16 juni 2017 organiseerde de provincie Overijssel in Kampen het Internationale Hanzecongres als onderdeel van de Internationale Hanzedagen. In een poging om entrepreneurs uit hoofdzakelijk Scandinavische landen, Duitsland en Nederland in staat te stellen om beter samen te werken onder het congresthema ‘water connects’, was er tijdens het congres aandacht voor brede maatschappelijke vragen zoals de circulaire economie, waterveiligheid en vernieuwing. Op toeristisch vlak moeten de Hanzesteden veel meer samenwerken onder het motto het plus-denken waarbij ineens mogelijkheden als een Hanzemuseum en een Hanzeweg in het verschiet liggen.


Het plenaire gedeelte van het Engelstalige congres werd geopend met een spetterende licht- en lazershow. Na een luchtige introductie door dagvoorzitter Adam Fields, met een uitgebreide discussie of de mens nu voor 60 of 80% uit water bestaat, gaf Herman Wijffels als econoom zijn visie op het belang van de circulaire economie. Daar waar de lineaire economie uitgaat van ‘take, make, dispose’, zal de circulaire economie moeten bouwen op reeksen zoals ‘make, consume, enrich’ of ‘make, use, return’. De vertaling naar de toeristische sector ziet hij in het gedeeld gebruiken van bijvoorbeeld gereedschappen wanneer ze nodig zijn, in plaats van het hebben van de gereedschappen in eigendom. Ook voor de overheid ziet hij een rol weggelegd, door bijvoorbeeld de CO2 emissies sterkt te belasten. Henk Ovink spitste zijn presentatie vervolgens toe op de waterproblematiek in de wereld en stelde dat onze generatie het keerpunt moet zijn in het waterbeheer van onze aarde.


De Hanzeroutes namen de deelnemers mee naar hun specifieke interessegebied, variërend van onder andere innovatie bij familiebedrijven, transport over water, waterveiligheid en wonen en leven in transitie. Natuurlijk genoot het thema Hanzesamenwerking op het gebied van toerisme van een warme belangstelling en was als eerste volgeboekt.


Hanzeweg en Hanzemuseum

Interessant was het verhaal van Harry Webers over de Nieuwe Hanze. Hij presenteerde tal van mogelijkheden hoe de Hanzesteden in de toekomst kunnen samenwerken onder de titel ‘het plus denken’. Inspirerende voorbeelden en uitdagingen volgden elkaar in ras tempo op. Bijvoorbeeld: waarom is er geen Hanze museum in Nederland? In Lübeck bezoeken jaarlijks 113.000 het Europees Hanzemuseum, waardoor het concept steeds meer gaat leven. De Baltische weg uit 1989 resulteerde in een menselijke keten van Talinn, via Riga naar Vilnius, een afstand van circa 600 kilometer, gevormd door 2 miljoen mensen. Waarom is er geen Hanzeweg waarbij de betrokkenen de handen ineenslaan?


Toeristische Hanzelijn in ontwikkeling

Tot slot gaven Elizabeth Stoit van Hanzesteden Marketing en Jos Vranken van het NBTC een presentatie over de Nederlandse Hanzesteden en de plaats daarvan binnen Holland City. Dit laatste project beoogt de spreiding van de vele bezoekers van Amsterdam via zogenaamde metrolijnen om zodoende de druk op de hoofdstad te verlichten. Vanwege de uitstekende samenwerking tussen de Nederlandse Hanzesteden bleek het relatief eenvoudig hiervan een succesvolle ‘metrolijn’ te maken.


Gevels als spons om klimaatverandering op te vangen

De Groningse studenten wonnen de Hanseatic City Challenge, waar zij uiteraard erg trots op waren. Het Team Groningen had het beste antwoord op de vraag ‘Hoe kunnen we onze Hanzesteden beschermen tegen de gevolgen van klimaatveranderingen? Hun idee bestond eruit om de sponswerking van gevels te vergroten, waardoor onder andere meer water geborgen kan worden en op creatieve manier kan worden hergebruikt.


Charter van Kampen ondertekend

Het Charter van Kampen werd ondertekend door vertegenwoordigers van Hanzesteden. De steden zullen meer samenwerken voor de kennisontwikkeling over waterveiligheid en klimaatadaptie.


Over de auteur

Margaret Ann McDonald is de initiatiefnemer van TNR Advies en ondersteunt provincies, regio’s en gemeenten in binnen- en buitenland bij de visie- en strategieontwikkeling in recreatie en toerisme. TNR Advies werkt in een netwerkorganisatie en per project wordt een team samengesteld om zodoende de beste oplossingen te genereren.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: overijssel, hanzesteden, toerisme, recreatie, samenwerking

CELTH



||| Nieuws |||

04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...