Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-06-2017
Auteur: Marc Gerlings

KIT ontvangt nieuwkomers in Nederland

KIT ontvangt nieuwkomers in Nederland
Foto: KIT

Regelmatig komen we als redactie het debat tegen hoe de sectoren toerisme en recreatie kunnen bijdragen aan de leefsituatie van vluchtelingen die naar Nederland komen. KIT in Amsterdam pakt het gewoon op met het Havendiner. Een ontvangst voor de nieuwkomers in ons land.

Op maandag 3 juli vindt het 80ste Havendiner plaats in café De Tropen. Het Havendiner is een initiatief van Stichting Havenstraat en wordt in samenwerking met KIT Royal Tropical Institute in café De Tropen verzorgd.


Wereldwijd slaan elke minuut 24 mensen op de vlucht. In het tijdelijke asielzoekerscentrum in de oude Bijlmerbajes wonen momenteel ongeveer 600 nieuwkomers. Om deze nieuwkomers kennis te laten makenmet Nederlanders organiseert de Stichting Havenstraat sinds november 2015met steun vanbedrijven uit Amsterdam en omstreken wekelijks een Havendiner met nieuwkomers en Nederlanders. In de afgelopen jaren zijn er ruim 8000 maaltijden geserveerd voor 7000 vluchtelingen en 1760 Nederlanders. http://www.havendiners.nl/


Professioneel programma interculturele relaties

Intercultural Professionals verzorgt voorafgaand aan het diner een speciaal programma.

"Wij zijn dankbaar dat wij op deze bijzondere manier mensen bij elkaar kunnen brengen. Interculturele bewustwording is essentieel voor duurzame interculturele relaties. Wij willen hiermee de nieuwkomers een warm welkom geven in Nederland,” zegt Jader Franklim Pinto, Managing Director van Intercultural Professionals.


Nadat de gasten zijn verwelkomd in de Marmeren Hal van het Koninklijk Instituut voor de Tropen vindt het diner voor de 80 nieuwkomers, de vrijwilligers van Stichting Havenstraat en 20 genodigden van KIT plaats in café De Tropen. Vrijwilligers van KIT en duurzame ondernemers uit de groeiende community in het Koninklijk Instituut voor de Tropen zullen het diner bereiden en serveren. Bij mooi weer worden de tafels gedekt op het terras dat grenst aan het Oosterpark.

Trefwoorden: evenement, cultuur, museum, horeca

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...