Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-06-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Veel meer deelnemers aan zomerkampen

Veel meer deelnemers aan zomerkampen
Bron: Shutterstock

Het aantal deelnemers aan zomerkampen groeit sterk. Die toename hangt samen met de sterke groei van de buitenschoolse opvang. Ouders gebruiken de zomerkampen als verlengstuk van de BSO. Dat meldt jeugdreisorganisatie Vinea Vakanties, marktleider op het gebied van zomerkampen.


Vinea ziet een groei van ruim 20% van het aantal deelnemers aan zomerkampen in eigen land. Vooral in de jongere leeftijdsgroepen is het aantal vakantiegangers sterk groeiende. Met name de watersportvakanties en de vakanties aan het strand zijn populair. Naast zeilen winnen de boardsporten suppen, golfsurfen, windsurfen en kitesurfen duidelijk aan populariteit. Volgens Vinea is de trend naar watersporten niet alleen bij de jonge leeftijden zichtbaar, maar ook bij de middelbare scholieren.


Samenhang met groei BSO

De groei van zomerkampen onder kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar valt deels samen met de groei die tevens te zien is in de Buitenschoolse Opvang (BSO). Door de verbeterde economische situatie in Nederland is de vraag naar opvang voor kinderen groeiende. Kinderen hebben echter 120 dagen vrij per jaar, terwijl ouders doorgaans slecht 20-25 vakantiedagen hebben. Tijdens de zomervakantie wordt het zomerkamp steeds meer als onderdeel van de gezinsvakantieplanning opgenomen, naast de ‘reguliere’ BSO-opvang waar de kinderen de rest van het jaar naar toe gaan.


Ouders kiezen duur en tijdstip, kinderen het type zomerkamp

Het zomerkamp wordt gezien als (een extra) vakantie en het vakantieplezier staat hierbij voorop. Ouders zoeken wel naar flexibiliteit in bijvoorbeeld de duur die het beste bij het kind en in de algehele vakantieplanning past. Het kind zelf bepaalt de keuze van het specifieke kamp op basis van zijn of haar interesses. Naast de watersportvakanties valt er dan ook veel meer te beleven in het aanbod van zomerkampen. Een voorbeeld is het Young Engineer camp waar kinderen met LEGO® leren bouwen en ontwikkelen. Ook het Sciencecamp in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam én het WNF Rangercamp in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds en dierenpark Wildlands zijn uniek te noemen.


Luxe niet belangrijk voor kinderen, keuzevrijheid en WIFI wel

De trend binnen de reisbranche naar steeds meer luxe in accommodatie speelt nauwelijks een rol bij de keuze van het zomerkamp. De mate van ontspanning, spektakel, begeleiding, keuzevrijheid en WIFI vormen wel belangrijke graadmeters. Aandacht voor gezonde maaltijden is tevens van belang. Vinea heeft dit jaar daarom gekozen voor een samenwerking met de Allerhande (Albert Heijn), waarmee zij een gevarieerde menucyclus kan aanbieden op alle zomerkampen in Nederland.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, jongeren, zomerkampen

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.