Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-06-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Raad van State vernietigt nieuwe vergunningen rondvaartboten Amsterdam

Raad van State vernietigt nieuwe vergunningen rondvaartboten Amsterdam
Bron: Shutterstock
De Raad van State heeft de nieuwe vergunningen voor rondvaartboten in Amsterdam vernietigd. De oude vergunningen voor onbepaalde tijd gelden nu weer. Tegen de vergunningverlening voor rondvaartboten groter dan 14 meter waren veel protesten. Vooral klassieke rondvaartboten en elektrische rondvaartboten vielen buiten de boot. Probleem was dat er veel meer rondvaartboten waren dan beschikbare vergunningen. De gemeente had de oude vergunningen volgens de Raad van State alleen mogen intrekken als er een dwingende reden van algemeen belang was en die was er niet. De gemeente Amsterdam had aangevoerd dat deze boten de doorgang belemmerden. Maar met moderne stuurmiddelen kan de doorvaart ook worden gegarandeerd.

Toch is de strijd nog niet helemaal gestreden. De oude vergunningen voor onbepaalde tijd zijn weer geldig maar omdat dat in strijd is met Europese regelgeving moet de gemeente Amsterdam van de Raad van State het vergunningenbeleid opnieuw herzien.


Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam had in 2014 tijdelijke vergunningen verleend aan 13 verschillende bedrijven die rondvaarten verzorgen in de Amsterdamse grachten. Tegelijkertijd trok het gemeentebestuur de oude exploitatievergunningen in die eerder voor onbepaalde tijd aan de bedrijven waren verleend. De tijdelijke exploitatievergunningen waren gebaseerd op het nieuwe vaarbeleid van de gemeente. In dat beleid is een segmentindeling gemaakt. Voor boten langer dan 14 meter die in het centrum willen varen, is een maximum aantal vergunningen opgenomen. Voor deze boten verleent het gemeentebestuur op grond van het nieuwe beleid alleen nog maar tijdelijke vergunningen.


Gemeente Amsterdam gebruikte oneigenlijke argumenten

Volgens het gemeentebestuur is het noodzakelijk om het aantal vergunningen te beperken voor boten die langer zijn dan 14 meter. Deze boten belemmeren volgens het gemeentebestuur de vlotte en veilige doorvaart en veroorzaken stremmingen op de grachten. De rondvaartbedrijven zijn het niet eens met de maximering van het aantal vergunningen voor lange boten. Volgens hen blijkt uit rapporten dat moderne stuurmiddelen – zoals een boegschroef of een roerpropeller – veel meer dan de lengte van de boot van invloed zijn op de doorvaarttijden en het ruimtebeslag en daarmee op de vlotte en veilige doorvaart en het voorkomen van overlast op het water. De rondvaartbedrijven hebben het gemeentebestuur toegezegd bereid te zijn zulke stuurmiddelen in hun boten te bouwen.


Geen dwingende reden van algemeen belang

Op grond van de Europese Dienstenrichtlijn en Nederlandse Dienstenwet mag het aantal vergunningen alleen worden beperkt als er "dwingende redenen van algemeen belang" zijn. Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak heeft het gemeentebestuur bij de segmentindeling geen betekenis toegekend aan de effecten van moderne stuurmiddelen op de vlotte en veilige doorvaart, terwijl die vlotte en veilige doorvaart nu juist voor hem de belangrijkste reden was om het aantal vergunningen voor lange boten te beperken. De Afdeling bestuursrechtspraak concludeert dan ook dat "de beperking van het aantal beschikbare vergunningen voor het segment 'Bemand groot' niet wordt gerechtvaardigd door een dwingende reden van algemeen belang." Het gevolg daarvan is dat de verleende vergunningen ten onrechte maar tot 1 januari 2020 geldig zijn. De Afdeling bestuursrechtspraak verklaart het gemeentelijke vaarbeleid dat het aantal vergunningen voor boten langer dan 14 meter beperkt, om die reden dan ook onverbindend.


Herleven oude vergunningen

Omdat de Afdeling bestuursrechtspraak een streep zet door de nieuwe exploitatievergunningen die tot 1 januari 2020 waren verleend, zouden de bedrijven nu helemaal geen vergunning meer hebben om rondvaarten te verzorgen. De Afdeling bestuursrechtspraak maakt daarom ook de intrekking ongedaan van de exploitatievergunningen die eerder zijn verleend. Dat betekent dat de oude vergunningen die voor onbepaalde tijd waren verleend, opnieuw gelden voor de dertien rondvaartbedrijven. Maar op grond van de Europese Dienstenrichtlijn en Nederlandse Dienstenwet is het niet toegestaan om deze 'schaarse' vergunningen, die in aantal beperkt zijn, voor onbepaalde tijd te verlenen. In het licht van de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak zal het gemeentebestuur het gemeentelijke vaarbeleid dan ook opnieuw moeten bezien.

Trefwoorden: rondvaarten, rondvaartboten, amsterdam, vergunningen

CELTH




||| Nieuws |||

22/08/25
Exclusief voor leden
Nu al succesvol jaar voor Princessehof
Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden ontving gisteren zijn 50.000ste bezoeker van dit jaar. Een bijzondere mijlpaal: normaal gesproken trekt het museum jaarlijks zo’n 35.000 tot 40.000 bezoekers.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.
22/08/25
Exclusief voor leden
GeoFort biedt unieke online ervaring met Minecraft
Erfgoed en culturele attractie GeoFort viert deze zomer een dubbel jubileum: het eigen Minecraft platform GeoCraftNL bestaat 10 jaar op 23 augustus én heeft de mijlpaal bereikt met 75.000 deelnemers.
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Verbindingen naar Geuldal Kunderberg
In augustus is Vebego Groen BV gestart met de inrichting voor belangrijke verbindingen tussen de Limburgse Natura 2000-gebieden Geuldal en Kunderberg.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...