Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-05-2017
Auteur: Marc Gerlings

Compleet team Keukenhof naar buitenland?

Compleet team Keukenhof naar buitenland?
Foto: Keukenhof
Voor een artikel in Recreatie & Toerisme was de redactie gisteravond op bezoek bij Keukenhof. Dit park met de missie ‘mooiste bloemenpark van de wereld’ heeft een opvallend goed seizoen achter de rug. Keukenhof sloot de deuren nadat 1,4 miljoen bezoekers deze passeerden. Directeur Bart Siemerink en zijn managementteam hadden dit bijna niet beleefd.

Met enige regelmaat worden de sleutelpersonen gevraagd voor andere attracties. Internationaal is de groei van de afgelopen vijf jaar door Keukenhof opgevallen. Siemerink benadrukt naar relaties dat een goed team nodig is voor het produceren van de beleving op wereldniveau zoals Keukenhof die biedt. Daarop is in 2016 een aanbod gedaan om het hele managementteam over te halen om een park in het buitenland op te richten. Siemerink: "We voelen ons hier heel prettig, we blijven graag werken in Lisse.”

De 1,4 miljoen bezoekers vormen geen unieke piek in de historie van het park, volgens de directeur. Volgend jaar wordt niet op dit nieuwe bezoekersaantal begroot maar wel duidelijk boven de 1 miljoen. Vijf jaar geleden was een dag met 25.000 bezoekers nog een absolute topdag. In 2017 is dit aantal maar liefst op 22 dagen in de twee maanden openstelling bereikt. Het illustreert de grote groei van Keukenhof. De absolute topdag in 2017 was 66.000 bezoekers.
Trefwoorden: attractie, management, beleving, bloemen

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.