Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-05-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Tweede ronde voor succesvolle kennissessie Groene Koepel

Tweede ronde voor succesvolle kennissessie Groene Koepel
Bron: Shutterstock
De kennissessies van de Groene Koepel waarmee duurzame vernieuwing in de verblijfsrecreatie wordt gestimuleerd, zijn een groot succes. Aan de eerste serie deden 19 ondernemers mee, de volgende rond start in het najaar.


Onder de naam De Optimale Natuurcamping volgden negentien ondernemers het afgelopen half jaar een serie kennissessies om de duurzame bedrijfsvoering van hun camping naar een hoger plan te brengen. Vorige week werd de reeks kennissessies van Stichting De Groene Koepel afgesloten op Natuurkampeerterrein Fort WKU in Tull en ’t Waal. Deelnemers hielden een eindpresentatie en ontvingen een certificaat van deelname.


Ondernemen vanuit eigen identiteit

Ondernemen vanuit identiteit liep als een rode draad door alle sessies. In de eerste sessies werden de deelnemers uitgedaagd zichzelf en hun onderneming te bekijken vanuit de waaromvraag: wie ben je, waarom doe je de dingen zoals je doet, en waar wil je heen met je onderneming? Alle ondernemers konden zo hun intrinsieke beweegredenen formuleren en het hart van hun bedrijf bovenhalen. In de daarop volgende sessies werd steeds teruggegrepen op deze eigen identiteit, bij het maken van keuzes op het gebied van architectuur, toepassingen voor toegankelijkheid, duurzame energie, enzovoorts.


Sessies inspireren

In de eindpresentaties gisteren op Fort WKU gaven de deelnemers aan veel uit de cursus te hebben gehaald. Wilma Ellenbroek van natuurcamping De Lemeler Esch: "Ik vind het belangrijk om regelmatig te focussen op het waarom van onze onderneming. Het levert me veel inspiratie op en daarmee ben ik beter in staat om met ons team te focussen en te vernieuwen. Daardoor blijft ondernemen zo leuk! De eindpresentatie voor de kennissessies is voor mij een werkdocument geworden dat ik gebruik om nieuwe dingen met ons team te bespreken en door te voeren.”


Permacultuur

Ook werden er diverse concreet toepasbare tips uit de sessies overgenomen. Voor Guus Beenhakker van Natuurkampeerterrein De Duiventoren was permacultuur een van de meest vernieuwende inzichten uit de sessies: ‘Ik had nog nooit van permacultuur gehoord, maar ik weet nu dat we dit in de toekomst graag willen toepassen op ons terrein. Het past heel goed bij ons DNA.’


Het programma

Sessie 1 | Ondernemen vanuit identiteit

Sessie 2 | Trends en doelgroepen: u bent anders dan de rest

Sessie 3 | Permacultuur

Sessie 4 | Toegankelijkheid

Sessie 5 | Identiteit en cultuurhistorie

Sessie 6 | Identiteit en architectuur = Identiteit, gebruik en beleving

Sessie 7 | Duurzame energie

Sessie 8 | Financieel gezond


Op herhaling

De kennissessies zijn een onderdeel van het DGK Lab, een kennislab waarmee De Groene Koepel duurzame vernieuwing in de verblijfsrecratie wil stimuleren. Wegens succes wordt de reeks kennissessies in het najaar herhaald. Ondernemers uit de groene verblijfsrecreatie die graag hun eigen bedrijfsvoering onder de loep willen nemen, kunnen zich aanmelden via info@degroenekoepel.nl.

Link: http://www.degroenekoepel.nl/dgk-lab/kennissessies/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kampeerterreinen, campings, bungalows, vakantiebungalows, natuurlijk recreeren, innovatie, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.