Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-05-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Topjaar voor Keukenhof met 1,4 miljoen bezoekers

Topjaar voor Keukenhof met 1,4 miljoen bezoekers
Keukenhof heeft dit jaar 1,4 miljoen bezoekers ontvangen, 200.000 meer dan in 2016. Na jaren steeds een kleine 900.000 bezoekers te mogen verwelkomen, maakt het park in Lisse de afgelopen jaren een forse groei door. Tussen 2014 en 2017 groeiden de bezoekersaantallen met 400.000.

De bezoekers waardeerden de bloemententoonstelling met een 8,9. Het prachtige, koele voorjaar zorgde voor 8 weken volle bloei. De gemiddelde leeftijd ligt beduidend lager dan voorgaande jaren. Jongere bezoekers beleven Keukenhof steeds meer als een trendy park voor een leuke dag uit tussen de bloemen.


Figuur 1: Bezoek aan Keukenhof, 2011-2017, in mln


Herkomst

Bezoekers komen uit 100 landen. De groei van het bezoekersaantal komt uit alle landen, de top 5 is onveranderd. 20% komt uit Nederland, 40% van het bezoek uit de ons omringende landen. Vanuit de verre landen ontving Keukenhof 120.000 Amerikanen en 90.000 Chinezen. Vanuit Oost-Europa, Rusland en Zuid-Amerika groeide het bezoek.


Minder files

Keukenhof investeerde fors in een nieuw entreegebouw en parkeerterrein; deze functioneerden goed. Op slechts 4 dagen ontstonden er files. Dat zijn de dagen boven de 45.000 bezoekers. Daarmee is een betere bezoeker spreiding over het seizoen gerealiseerd, iets waarop een aantal jaren geleden is ingezet.


Thema 2018

Het thema voor 2018 is Romantiek. Keukenhof is in 2018 geopend van 22 maart tot en met 13 mei.

Trefwoorden: attracties, attractieparken, bloemententoonstellingen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...