Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-05-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Waarom gaan mensen op vakantie en wat bepaalt de vakantiekeuze?

Waarom gaan mensen op vakantie en wat bepaalt de vakantiekeuze?
Bron: Shutterstock

De redenen waarom mensen op vakantie gaan en de factoren die de uiteindelijke vakantiekeuze bepalen, verschillen aanzienlijk. Dat blijkt uit onderzoek van TUI België onder 1.000 Belgen.


De resultaten zijn zeer interessant voor reisbedrijven omdat de triggers waarmee je mensen naar je website haalt anders moeten zijn dan de factoren waarop ze uiteindelijk een boeking doen.


Wat zoeken mensen op vakantie?

Voor 29% van de Belgen staat vakantie synoniem met het ontdekken van bezienswaardigheden of leuke plekjes. Tot rust komen in de natuur of op een afgelegen plek zorgt voor die ervaring bij 19% van de ondervraagden. Voor 17% is vakantie zonnen bij het zwembad of op het strand. En 14% geniet pas echt van vakantie als hij zich van niks aantrekken en zich goed in de watten laten leggen. Nieuwe culturen ontdekken is vakantie voor 9%.


Wat is belangrijk bij de boeking?

Maar het zijn vaak andere factoren die de keuze van de reisbestemming bepalen. Dat de kostprijs (23%) en het weer (20%) belangrijke factoren zijn bij de vakantiekeuze, ligt in de lijn van de verwachtingen. Opvallend is dat de afstand (9%) en vooral de veiligheid (6%) minder impact hebben op de vakantiekeuze.


Redenen om op vakantie te gaan

Factoren die de uiteindelijke vakantiekeuze bepalen

Ontdekken bezienswaardigheden en leuke plekjes

29%

Prijs

23%

Tot rust komen

19%

Het weer

20%

Zonnen bij zwembad of strand

17%

Natuur

13%

Relaxen

14%

Cultuur

11%

Nieuwe culturen ontdekken

9%

Afstand

9%

 

 

Veiligheid

6%


Dissatisfiers

Spelbrekers zijn er ook. Slecht weer (21%) scoort daar het hoogst, naast gebrekkige hygiene (16%), luidruchtige toeristen (15%), te veel toeristen (13%) en opdringerige verkopers (10%).

Link: https://corporate.tui.be/nl/pers/nieuws/20170428-tui-vakantiemeter

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...