Geplaatst op: 04-05-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bijzondere campagne moet Brussel er weer bovenop helpen

Bijzondere campagne moet Brussel er weer bovenop helpen
Brussel heeft na de aanslagen vorig jaar in toeristisch opzicht een gevoelige tik gekregen. Het aantal buitenlandse gasten daalde met ruim 17% die ruim 20% overnachtingen in de Vlaamse hoofdstad doorbrachten. Om de stad in binnen- en buitenland te promoten lanceert de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de nieuwe campagne Where will Brussels take you?


Het is geen platte ouderwetse promotiecampagne maar speelt vooral in op gasten die in Brussel meer willen doen dan de toeristische hoogtepunten aflopen. Uiteindelijk doel is het imago van Brussel te versterken en dat de gasten de stad zien als mijn Brussel. Belangrijk element in de campagne is het online platform www.takemeto.brussels, waarmee gasten op basis van hun interesses en persoonlijke gegevens een eigen Brusselse route krijgen aangereikt. Om de aandacht te trekken van het internationale publiek worden ook de Smurfen ingezet.


Extra inspanning

Het toerisme in Brussel herstelt zich langzaam van de gevolgen van de aanslagen en het eerste herstel is zichtbaar. De campagne Where will Brussels take you? is een extra inspanning van de Brusselse regering om Brussel weer positief op de kaart te zetten. "Dit doen we door de beste en meest opmerkelijke aspecten van de stad in het licht te zetten” zei Rudi Vervoort, minister-president.




Volledig gepersonaliseerd bezoek

Op de website www.takemeto.brussels kunnen bezoekers hun verblijf in Brussel volledig personaliseren met als doel een unieke ervaring te beleven die verder gaat dan de traditionele clichés. De campagne wordt in verschillende grote Europese steden gelijktijdig gelanceerd. Diverse ludieke acties en de wereldberoemde Smurfen zullen de campagne mee vormgeven.


Posters, online en influencers

Een postercampagne op een aantal belangrijke locaties in België zoals treinstations en luchthavens en in een aantal Europese steden moet Brussel in de spotlights zetten alsmede online en op sociale media waar influencers de campagne verder gaan verspreiden. De campagnevideo, beschikbaar op press.takemeto.brussels, werd geproduceerd door Nicolas Karakatsanis, internationaal gereputeerde Belgische regisseur en Anders Malmberg, producent. Internationaal bekende ambassadeurs uit Brussel, waaronder Eddy Merckx, Paul Van Himst, Julie Taton en Laura Beyne, zullen tijdens de hele campagne helpen het imago van Brussel te versterken.




De Smurfen als campagneambassadeurs

De campagne wordt gelijktijdig in Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en, natuurlijk, in België gelanceerd met behulp van diverse ludieke acties en de in Brussel geboren ambassadeurs, de Smurfen. De Smurfen zijn binnengedrongen in het hart van verschillende Europese steden om Brussel te promoten als toeristische bestemming. In elk land wordt een winnaar gezocht die een bezoek aan Brussel cadeau krijgt.




De promotiecampagne voor Brussel zal zes maanden duren en eindigt op 31 oktober 2017.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, belgie, brussel, stedelijk toerisme, campagnes

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.