Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-05-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Marktaandeel Airbnb in Nederland blijft fors stijgen

Marktaandeel Airbnb in Nederland blijft fors stijgen
Bron: Shutterstock

In 2016 werden in Amsterdam bijna 1,7 miljoen overnachtingen geboekt via Airbnb. Een stijging van maar liefst 125% ten opzichte van 2015. Het marktaandeel explodeerde hierdoor naar 10,7% (van 5,4%) in vergelijking met hotels. In Den Haag en Rotterdam zijn voor de eerste keer de Airbnb-activiteiten geanalyseerd. Het marktaandeel lag hier respectievelijk op 7,3% en 6,5%. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Colliers International en Hotelschool The Hague naar Airbnb in Nederland.


Concentratie in het Amsterdamse centrum

De activiteiten van Airbnb spelen zich vooral af in het centrale deel van de stad. 64% van de overnachtingen wordt geboekt in vijf wijken: Centrum-West, De Baarsjes & Oud-West, Centrum-Oost, De Pijp en Westerpark. In tegenstelling tot wat Airbnb stelt, verspreiden toeristen zich dus niet door de hele stad.



De gemiddelde prijs voor een overnachting steeg in 2016 met bijna 3% naar 140 euro. Dit is in lijn met de prijsstijging bij hotels. Voor een gedeelde kamer werd fors meer betaald dan het jaar er voor (+35%). Gasten zijn dus bereid om meer voor hun overnachting te betalen, zelfs als ze een kamer moeten delen. Steeds meer Amsterdammers willen profiteren van het succes van Airbnb. Het aantal aangeboden accommodaties verdubbelde tot ruim 32.000. 35% hiervan wordt aangeboden door hosts met meerdere accommodaties. Een teken dat een deel in handen is van professionele verhuur.


"Na de al forse stijging in 2015 zien we dat de populariteit van Airbnb in 2016 nog verder is toegenomen”, zegt Dirk Bakker, Head of EMEA Hotels bij Colliers International. "Omdat de aanwas van hotelkamers achterloopt op de groei van het aantal toeristen, wijken zij nu uit naar alternatieven zoals Airbnb. Een hotelstop zal de toestroom van reizigers naar het centrum van de stad niet tegenhouden. Een belangrijk signaal voor de gemeente en de hotellerie”.


Marktaandeel Rotterdam en Den Haag kan nog veel verder groeien

Den Haag was in 2016 de tweede Airbnb-stad van Nederland. Er werden hier 126.000 overnachtingen geboekt. Rotterdam kwam op de derde plek met 116.000 geboekte overnachtingen. Dit is opvallend aangezien Rotterdam in 2016 13% meer hotelgasten verwelkomde.


Zoals ook in andere grote steden in Europa, overnachten in Rotterdam en Den Haag de meeste gasten in en rond het centrum van de stad. In beide steden werd ruim twee derde van de accommodaties geboekt in de populairste drie wijken. De meeste bezoekers in Den Haag verbleven in het Centrum, Scheveningen en Segbroek. In Rotterdam bestond de top drie uit het Centrum, Delfshaven en Noord.


De gemiddelde prijzen per nacht liggen ver onder die van Amsterdam. In Den Haag betaalden gasten 79 euro per nacht en in Rotterdam 72 euro. Minder dus dan voor een gedeelde kamer in Amsterdam.


Groei blijft aanhouden

In het eerste kwartaal van 2017 heeft de groei verder doorgezet. In Amsterdam werden meer dan 367.000 overnachtingen geboekt. Een stijging van 34% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. In Den Haag was de stijging 32% en in Rotterdam 40%. De verwachting is dat 2017 opnieuw een recordjaar wordt voor Airbnb en Rotterdam door de snellere groei Den Haag voorbijstreeft.


Jeroen Oskam, Head of Research bij Hotelschool The Hague, geeft aan dat Rotterdam en Den Haag in de toekomst steeds belangrijker worden voor Airbnb: "De sterke groeicijfers onderstrepen de invloed van het toerisme in deze steden. Omdat in Den Haag en Rotterdam het aantal hotels beperkt is, kan het marktaandeel van Airbnb hier nog veel verder stijgen.”


Over het onderzoek

Colliers International en Hotelschool The Hague doen als enige partij kwantitatief onderzoek naar Airbnb in Europese steden. Dit is het meest complete onderzoek op de Nederlandse markt. Er wordt dagelijks data verzameld in tegenstelling tot andere onderzoeken die momentopnames maken. Voor Amsterdam zijn de gegevens van ruim 30.000 Airbnb "listings” geanalyseerd aan de hand van ruim acht miljoen status updates.


Link: http://blog.hotelschool.nl/industry/market-share-airbnb-netherlands-keeps-rising
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, deeleconomie, airbnb, hotels

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...