Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-04-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Amsterdam Crime Experience verwacht honderdduizenden bezoekers

Amsterdam Crime Experience verwacht honderdduizenden bezoekers
Amsterdam krijgt in 2018 een zogenaamde Crime Experience. Het gaat om een hypermodern, interactief misdaadmuseum, dat in deze vorm nog niet bestaat. Eén van de initiatiefnemers is misdaadverslaggever Peter R. de Vries. Hij verwacht dat de Crime Experience jaarlijks enkele honderdduizenden bezoekers zal trekken. Het concept van de experience is ontwikkeld door Tinker imagineers uit Utrecht.


De Amsterdam Crime Experience speelt in op de groeiende belangstelling voor misdaad, opsporing en forensische wetenschap. In de experience kunnen bezoekers interactief hun eigen vaardigheden en talenten testen.


Het concept

De experience bestaat uit meer dan 15 interactieve ruimtes waar vrijwel alle aspecten van misdaad en opsporing aan de orde komen. Men kan zelf forensisch onderzoek doen op een plaats delict, een teamgenoot met een leugendetector verhoren, de nieuwste afluistertechnieken toepassen, een compositietekening van een verdachte maken, schietvaardigheid testen etc. Alle opgedane vaardigheden kunnen vervolgens worden toegepast in één van de twee Crime Scene Rooms, waar de bezoeker binnen een bepaalde tijd een misdrijf moet zien op te lossen.


Misdaadverslaggever Peter R. de Vries: "Misdaad is een populair thema, de kijkcijfers van de vele true crime series en de brede aandacht voor misdaad in de media bewijzen dat. Een interactieve experience waar je spelenderwijs kunt leren hoe misdaad wordt onderzocht sluit hier perfect bij aan. De Amsterdam Crime Experience is een ‘wereldprimeur’ en in feite overal toepasbaar’."


Trailer Amsterdam Crime Experience from tinker imagineers on Vimeo.


Gouden tips

Peter R. de Vries voorziet de bezoekers tijdens de opdrachten van cruciale informatie en ‘gouden tips’ via interactieve beeldschermen. Voor echte ‘speurneuzen’ is er ook extra, verdiepende informatie via dit systeem op te vragen. Aan de hand van alle scores in de interactieve ruimtes berekent het systeem tenslotte een persoonlijke profiel. Is de bezoeker een rechtgeaarde crimefighter of heeft hij eerder het profiel van een geraffineerde crimineel? Iedereen krijgt na afloop zijn/haar score zwart op wit in een bijzonder misdaadrapport. Uiteraard zijn er ook vele bijzondere social sharing gelegenheden, zoals een ‘mugshot’ en een ‘police line-up’.


Initiatiefnemer Jasper van der Schalie: "Vanuit mijn jarenlange fascinatie voor misdaad heb ik samen met Peter R. de Vries en adviesbureau Tinker dit plan ontwikkeld. De Amsterdam Crime Experience wordt state of the art, mede omdat we het maken met de toppers van hun vakgebied.”


Facts & Figures

De Experience zal rond de 1.500m2 beslaan op een centrale plek in de hoofdstad, inclusief horeca en een shop en is 7 dagen per week geopend. De exacte omvang van de experience wordt bepaald door de grootte van de investeringen in dit miljoenenproject. De Amsterdam Crime Experience wordt in beginsel tweetalig, op termijn meertalig. De minimum leeftijd is 12 jaar.


Over de initiatiefnemers

Na een studie communicatiewetenschap heeft Van der Schalie vanaf 1996 in de reclame gewerkt voor grote merken als Amstel Bier, KPN en Procter & Gamble. Tien jaar later stapt hij over naar de televisiewereld en is hij betrokken bij de oprichting van Omroep MAX. Met zijn eigen TV bedrijf Stepping Stone maakt hij nu programma’s voor commerciële zenders en publieke omroepen.


Peter R. de Vries is een icoon als het om misdaad gaat. Hij is niet alleen medeoprichter, maar ook de digitale gids van het museum: op diverse plekken geeft hij toelichting via interactieve schermen. Ook komen veel van de zaken die hij heeft behandeld aan bod in de algemene ruimtes.


Tinker is het grootste bureau voor creatieve consultancy en belevingscommunicatie in Nederland. Zij brengen ideeën tot leven door middel van tentoonstellingen, evenementen, paviljoens en multimediale theaters. Ze doen zowel research, projectontwikkeling, ontwerp als productie. Tinker bestaat sinds 1991, telt zo’n 40 medewerkers en ontwerpt musea en experiences in Nederland en buitenland.

Trefwoorden: attractieparken, attracties, amsterdam, musea

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...