Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-04-2017

Reissector hoopt op groei last minute boekingen Turkije

Reissector hoopt op groei last minute boekingen Turkije
Foto: TRAVel Media
Vijf CEO’s van touroperators met belangen in Turkije reisden af naar het Turkse Antalya om de sector hun steun te betuigen. De boekingen lopen ongeveer 40% achter bij de resultaten van 2016. Wat vinden de touroperators van de situatie en waarom is een last minute boom mogelijk?

De delegatie bestond uit Arjan Kers (general manager TUI Nederland), Steven van der Heijden (CEO van Corendon), Carola Hoekstra (general manager Thomas Cook), Gert de Caluwe (CEO van Sundio), Frank Oostdam (directeur ANVR) en uitgever/initiatiefnemer Tom van Apeldoorn van TRAVel Media. In Turkije hadden zij een ontmoeting met de top van de lokale politiek, onder wie de gouverneur van de regio Antalya, de hotelassociatie en hoteliers.

-40%
De boekingen voor Turkije lopen momenteel circa 40 procent achter op vorig jaar, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie ANVR. Nadat vorig jaar het aspect veiligheid een grote rol speelde bij de achterblijvende vraag, is het dit jaar vooral de politieke onrust die ervoor zorgt dat er minder vakanties naar Turkije worden verkocht.

Uniek: zitten Spanje en Griekenland deze zomer vol?
"Wij verwachten komende zomer een last-minute boom in de vraag naar Turkije, zeker als Spanje en Griekenland straks vol zitten. Dan gaan vakantiegangers zichzelf zeker de vraag stellen: waarom gaan we niet naar Turkije?”, zegt Arjan Kers, general manager van TUI Nederland. "De prijs-kwaliteitverhouding van vakanties naar Turkije is enorm goed. Bovendien is de klanttevredenheid van vakanties naar Turkije erg groot. Die is het hoogste van alle vakantielanden rond de Middellandse Zee.”

Steven van der Heijden: "Herstel van vertrouwen”
Ook Steven van der Heijden, CEO van marktleider Corendon: "We hebben te maken met een unieke geo-politieke situatie, zeker als je kijkt naar de verhouding van Turkije met Nederland en Duitsland. Dat had niemand kunnen voorspellen. De vraag naar Turkije zal weer herstellen, al zal dat langzaam zijn, zeker ook omdat we te maken hebben met herstel van vertrouwen.”

Volgens Carola Hoekstra, general manager van Thomas Cook, handhaven Turkse hoteliers hun kwaliteitsniveau, ondanks de afgenomen vraag. "Dat betekent dat je nog steeds een scherp geprijsde all-inclusive vakantie kunt boeken met alles erop en eraan. De Turkse hoteliers blijven investeren en dat is een teken dat het ook bij hen om de lange termijn gaat.”

Gert de Caluwe, CEO van Sundio, kijkt eveneens naar de langere termijn. "Ik heb niet de illusie dat we van de ene op de andere dag de wereld kunnen veranderen, zoiets heeft tijd nodig. Er zal deze zomer een sterke last-minute vraag zijn. Ik vind het goed dat we de afgelopen dagen onze sympathie met Turkse partners hebben kunnen betuigen.”

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    03/07/25
    Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
    Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
    03/07/25
    Exclusief voor leden
    Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
    De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
    03/07/25
    Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
    Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
    02/07/25
    Exclusief voor leden
    Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
    Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
    02/07/25
    Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
    Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
    02/07/25
    Exclusief voor leden
    Forse impact van btw-verhoging op logiessector
    De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
    02/07/25
    Exclusief voor leden
    Versnelling gebruik AI
    Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
    30/06/25
    Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
    De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.