Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-03-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Trendvisie 2017-2020 gepresenteerd

Trendvisie 2017-2020 gepresenteerd
Gisteren heeft Kees van Wijk, voorzitter van Gastvrij Nederland, uit handen van Hein van Oorschot, voorzitter van het college van bestuur van NHTV en voorzitter van CELTH, de Trendvisie 2017-2020 in ontvangst genomen. De overhandiging vond plaats bij de opening van het TRENDCONGRES Toerisme en Vrije tijd bij NHTV in Breda.


In deze visie schetsen CELTH en NRIT Media scenario's voor toerisme, recreatie en vrije tijd voor de komende drie jaar. Deze scenario's zijn in drie Trendpanels samen met de sector ontwikkeld. De Trendvisie wordt een integraal onderdeel van het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd dat dit najaar verschijnt. Door de toevoeging van een visie op de toekomst verwachten de samenstellers het rapport nog meer waarde voor de sector te kunnen geven.


Hein van Oorschot: Hulpmiddel voor het maken van strategische keuzes

"CELTH wil de branche op een strategisch niveau helpen om verder te komen in de ontwikkeling”, zei Hein van Oorschot bij de presentatie. "De ontwikkelingen brengen ons enerzijds in verwarring maar dwingen ons ook om innovatiever te zijn. Het hier gepresenteerde Trilemmamodel helpt ondernemers bij het maken van de juiste strategische keuze.”


Op weg naar een toekomstbestendige sector

In de Trendvisie worden bouwstenen aangedragen hoe de sector in deze onstuimige tijd met een groeiende onzekerheid veerkrachtiger en toekomstbestendiger kan worden.



Bij het maken van scenario’s is gebruik gemaakt van een trilemma driehoek waarin de interactie tussen drie drijvende krachten in de bedrijfsomgeving met elkaar in verband wordt gebracht. Dit model past goed bij de complexiteit waarbinnen de gastvrijheidsindustrie opereert. De drie meest bepalende krachten voor de branche:

  1. De ongrijpbare consument;
  2. De instabiele samenleving;
  3. De veranderingen in ICT en communicatie.

Elk van de die genoemde krachten wijst naar een ander doel. Deze doelen hoeven niet per sé met elkaar in lijn of synergetisch te zijn. Ze kunnen ook tegen elkaar inwerken. De kracht van de ongrijpbare consument vraagt inzicht in de klant. De instabiele samenleving om zekerheid en veiligheid bieden. En snelle veranderingen in informatietechnologie vraagt om effectief, veilig en klantvriendelijk gebruik van nieuwe technologie.


Drie scenario's

Langs de drie zijden van de driehoek staan scenario’s waarin steeds twee van de drie krachten (met het bijbehorende doel) domineren. De drie scenario's zijn:

  1. De digitale disruptie;
  2. De voorzichtige consument;
  3. Virtuele kwetsbaarheid.

Kees van Wijk: Pleidooi voor meer wetenschappelijk onderzoek

Kees van Wijk was erg te spreken over de wijze waarop CELTH als kenniscentrum van de sector acteert: "Met deze modellen proberen jullie een antwoord te geven op de vragen die leven in de sector door die van handen en voeten te voorzien. Dat lijkt mij een buitengewoon goede zaak.” Van Wijk vond verder dat de branche wetenschappelijk onderzoek veel meer moet stimuleren om zo beter onderbouwde keuzes te maken.


Trendvisie in Trendrapport 2017

Op het congres vond een afsluitende workshop met de sector plaats waar de implicaties van de scenario's voor de branche nader werden uitgewerkt. Het is de ambitie om jaarlijks met vertegenwoordigers van de toeristische sector en belanghebbende partijen in gesprek te gaan, met als doel de gesignaleerde trends en ontwikkelingen te interpreteren, dit te vertalen in scenario’s voor de daaropvolgende drie jaar, de bijbehorende gevolgen voor de sector in kaart te brengen. Elk jaar wordt dan de geactualiseerde Trendvisie in het Trendrapport gepresenteerd.

Trefwoorden: trends, toerisme, visie, scenario

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...