Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-03-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Kick-off internationale marktbewerking Hanzesteden op ITB in Berlijn

Kick-off internationale marktbewerking Hanzesteden op ITB in Berlijn
Vandaag is het officiële startsein gegeven voor het internationale programma "Hanzestedenlijn” tijdens de Internationale Tourismus-Börse (ITB) in Berlijn. NBTC Holland Marketing zet hiermee samen met negen Hanzesteden in Gelderland en Overijssel de verhaallijn op de kaart voor internationale toeristen. De Hanzestedenlijn is onderdeel van het HollandCity-concept waarmee NBTC de komende jaren inzet op spreiding van het groeiend aantal internationale bezoekers.


Hanzestedenlijn

De Hanzestedenlijn verbindt negen Hanzesteden in Overijssel en Gelderland, te weten: Doesburg, Zutphen, Deventer, Hattem, Zwolle, Hasselt, Kampen, Elburg en Harderwijk. Hanzesteden zijn in de middeleeuwen ontstaan uit de behoefte om de binnenlandse handel te beschermen en uit te breiden. De Hanzesteden vormen vandaag de dag door hun authentieke karakter en hun (culturele) historie een aantrekkelijke en onderscheidende bestemming in Oost-Nederland. De Hanze is door haar belang voor de culturele identiteit van Europa benoemd tot één van de 33 Culturele Routes van Europa.


Activiteiten België en Duitsland

De Hanzestedenlijn krijgt in 2017 een internationale focus en vormt daarmee een onderdeel van HollandCity. Met dit concept zet NBTC sterk in op spreiding van toerisme en positioneert Nederland op die manier als één grote stad. Het doel is om de naamsbekendheid rondom de Hanzestedenlijn als cultuurhistorische bestemming te vergroten en op die manier meer internationale bezoekers aan te trekken. De focus van de internationale activiteiten ligt op de bewerking van de Belgische en Duitse markt; voor Nederland de grootste markten als het gaat om internationaal toerisme. In 2016 bezochten ruim 4,5 miljoen Duitsers ons land en daarmee staat Duitsland op de eerste plaats in de top-10 van herkomstmarkten. België staat met ruim 2,1 miljoen bezoekers op de tweede plek.


Internationale stap tijdens ITB

De ITB in Berlijn is het startmoment voor de Hanzestedenlijn. Tijdens de opening van de beurs en de Holland-stand is het officiële startsein gegeven. Voorafgaand aan de beurs zijn, in aanwezigheid van 70 journalisten, de Hanzesteden gepresenteerd tijdens de persconferentie op de Nederlandse ambassade.


Internationale Hanzedagen

Jaarlijks organiseert één van de Europese Hanzesteden een bijeenkomst voor alle Europese Hanzesteden ter promotie van de steden. Deze zogeheten Internationale Hanzedagen worden dit jaar in de Hanzestad Kampen georganiseerd van 15 t/m 18 juni 2017. Naar verwachting zullen de Internationale Hanzedagen veel bezoekers trekken wat een mooie kans biedt om de nieuwe Hanzestedenlijn in de schijnwerpers te zetten. De aantrekkingskracht van het evenement biedt veel kansen om bezoekers kennis te laten maken met de Hanzesteden in Nederland.


Samenwerking

De Hanzestedenlijn is een samenwerking tussen NBTC Holland Marketing, Provincie Gelderland, Provincie Overijssel, Gemeente Doesburg, Zutphen, Deventer, Hattem, Zwolle, Hasselt, Kampen, Elburg en Harderwijk en hun betrokken marketingorganisaties en ondernemers, Hanzesteden Marketing (onderdeel van MarketingOost), VisitVeluwe, Achterhoek Toerisme.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, internationale marketing, regiomarketing, overijssel, gelderland, spreiding

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...