Geplaatst op: 07-03-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Zeeuwse ondernemers gaan samen de eigen big data onderzoeken

Zeeuwse ondernemers gaan samen de eigen big data onderzoeken
Bron: Shutterstock
50 ondernemers uit Goes, Oostkapelle en Renesse doen mee aan het Europese project PROFIT. Zij gaan in het komende jaar samen met HZ University of Applied Sciences en Economische Impuls Zeeland ontdekken welke kennis zij middels big data kunnen opdoen over de toeristen in hun regio.

Elke ondernemer beschikt in meer of mindere mate over gegevens van zijn gasten: variërend van reserveringsgegevens bij verblijfsaccommodaties tot het aantal verkopen per dag in een winkel. De uitdaging is om al dit soort gegevens met elkaar te combineren (big data), om zo zicht te krijgen op de bezoekers in een gebied en hun wensen. Het gaat hierbij niet om het volgen van individuen, maar om het herkennen van patronen: kunnen we bijvoorbeeld zien of gasten van bedrijf X ook altijd naar bedrijf Y gaan? En zijn er dan verschillen te ontdekken tussen bepaalde perioden of bepaalde groepen gasten? Op deze manier kunnen ondernemers beter inspelen op de interesses van hun gasten. Denk maar aan de voorbeelden van grote webwinkels: daar worden producten aanbevolen op basis van het koopgedrag van anderen. Een toeristische bestemming werkt natuurlijk anders dan een webwinkel: in plaats van één bedrijf gaat het om tientallen bedrijven, die te maken hebben met dezelfde gasten. Arjen Maljaars, eigenaar van hotel-restaurant Anno Nu in Oostkapelle, ziet deelname aan PROFIT dan ook als kans om samen met collega-ondernemers in Oostkapelle veel beter in te spelen op de wensen van gasten.


Samenwerking HZ University of Applied Sciences en Economische Impuls Zeeland

In dit project bundelen de HZ en Impuls Zeeland hun krachten. De HZ brengt de expertise van Kenniscentrum Kusttoerisme en de onderzoeksgroep Data Science in. Samen met Impuls Zeeland helpen ze ondernemers bij het benutten van de opgedane kennis. Adri de Buck, voorzitter College van Bestuur van de HZ: "Ik ben er trots op dat wij ondernemers in de Zeeuwse vrijetijdseconomie kunnen helpen bij het benutten van de kansen van big data. Hierbij combineren we onze kennis graag met de expertise van Impuls Zeeland.” Dick ten Voorde, directeur Impuls, vult aan: "Impuls gaat samen met ondernemers aan de slag om de kennis uit alle big data makkelijk toepasbaar te maken en om te zetten in meer business voor toeristisch Zeeland.”


Europees geld voor innovatie

Bij de start van het project zei Carla Schönknecht, gedeputeerde vrijetijdseconomie Provincie Zeeland: "Zeker is dat ICT en digitalisering een grote invloed hebben op de concurrentiekracht van recreatiebedrijven. PROFIT biedt ondernemers de kans om kennis te maken en waarde te creëren met big data.” Ben de Reu, gedeputeerde Europa en grensoverschrijdende samenwerking van de Provincie Zeeland zegt nu: "In het project PROFIT benut Zeeland de Europese gelden die beschikbaar zijn voor het ondersteunen van innovatie. Ik vind het geweldig dat 50 MKB-ondernemers nu al gebruik maken van deze kans en samen met de HZ en Impuls gaan ontdekken welke mogelijkheden big data hen biedt voor innovatie.”


PROFIT

PROFIT is een internationaal project, gericht op het stimuleren van innovatie bij het MKB in de vrijetijdseconomie. PROFIT staat voor ‘PROfessional Framework for Innovation in Tourism’. In Zeeland nemen HZ University of Applied Sciences en Economische Impuls Zeeland deel aan het project. Er wordt samengewerkt met partners uit Vlaanderen, Noordwest-Frankrijk en Zuidoost-Engeland. PROFIT wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Interreg 2 Zeeën-Programma 2014-2020, gecofinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, en bijdragen van Provincie Zeeland en de gemeenten Goes, Schouwen-Duiveland en Veere.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, big data

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...