Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-02-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterkste omzetgroei voor horeca in 16 jaar

Sterkste omzetgroei voor horeca in 16 jaar
Bron: Shutterstock
In 2016 heeft de horeca 6,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat is de grootste omzetgroei in 16 jaar tijd. De voor prijsontwikkeling gecorrigeerde omzet lag 3,9 procent hoger dan een jaar eerder. Dat meldt het CBS.


In het vierde kwartaal van 2016 hebben hotels, restaurants, snackbars en cafés 0,9 procent meer omgezet dan in het derde kwartaal van 2016. De omzet van de horeca neemt al bijna vier jaar onafgebroken toe. Op cafés na steeg de omzet in alle branches. Ook het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, nam in het vierde kwartaal toe. Met het vierde kwartaal is ook het jaarcijfer beschikbaar. In 2016 behaalde de horeca 6,5 procent meer omzet dan in 2015. Dat is de hoogste groei sinds 2000.


Vierde kwartaal

Binnen de horeca steeg de omzet van hotels in het vierde kwartaal, met 2 procent, het meest. Hotels ontvingen eind 2016 zowel meer Nederlandse als buitenlandse gasten. Snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, noteerden een omzetgroei van 1,4 procent in het vierde kwartaal. Restaurants boekten 0,6 procent meer omzet dan in het derde kwartaal. Voor snackbars en restaurants was de omzetgroei hiermee minder sterk dan in de voorgaande twee kwartalen. De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is in het vierde kwartaal met 0,5 procent gedaald. In het voorgaande kwartaal steeg de omzet nog met 3,3 procent.


Figuur 1: Ontwikkeling omzet horeca 4e kwartaal 2016, seizoengecorrigeerd

Bron: CBS


2016

In 2016 heeft de horeca 6,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat is de grootste omzetgroei in 16 jaar tijd. De voor prijsontwikkeling gecorrigeerde omzet lag 3,9 procent hoger dan een jaar eerder. De snackbars behaalden in 2016, met bijna 10 procent, de hoogste omzetgroei binnen de horeca. Bovendien was het de sterkste omzetgroei van snackbars sinds het begin van deze meting. Restaurants boekten in 2016 ruim 6 procent meer omzet, gevolgd door cafés met 5,7 procent en hotels met 5,0 procent.


Figuur 2: Kwartaalomzet horeca, seizoengecorrigeerd

Bron: CBS


Figuur 3: Jaaromzet horeca naar branche

Bron: CBS

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, omzet, hotels, restaurants, cafes

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...