Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-02-2017

Global Fine Art Award voor tentoonstelling Jheronimus Bosch

Global Fine Art Award voor tentoonstelling Jheronimus Bosch
Charles de Mooij spreekt dankwoord na de winst. Foto: Noordbrabants Museum

Het Noordbrabants Museum is met de tentoonstelling Jheronimus Bosch - Visioenen van een genie - samen met het Museo Nacional del Prado winnaar geworden van de Global Fine Art Award 2016 in de categorie ‘Best Renaissance, Baroque, Old Masters, Dynasties – solo artist’.

Ook publieksprijs
 De winnaars van de Global Fine Art Awards – deze award telt in totaal 11 categorieën - zijn gisteravond bekendgemaakt in New York. Het Noordbrabants Museum is het eerste Nederlandse museum dat deze prijs wint. Namens het museum heeft directeur Charles de Mooij deze prestigieuze prijs in ontvangst genomen in aanwezigheid van Ad ’s-Gravesande, intendant van de stichting Jheronimus Bosch 500. Naast de 11 awards die door een vakjury zijn toegekend, ging ook de Younivers al publieksprijs naar de Bosch-tentoonstelling in respectievelijk Het Noordbrabants Museum en het Museo Nacional del Prado.


Charles de Mooij: "Gezamenlijke inspanning met Prado”

Charles de Mooij:"Wij zijn uitermate trots op deze buitengewoon prestigieuze erkenning en feliciteren graag onze collega’s van het Museo Nacional del Prado, met wie wij nauw hebben samengewerkt bij de totstandkoming van deze veelbesproken tentoonstelling. Ik kan ook niet genoeg herhalen dat het succes van de tentoonstelling een gezamenlijke inspanning is geweest van tal van partners: uiteraard de manifestatie Jheronimus Bosch 500, maar ook onze sponsoren en de honderden medewerkers en vrijwilligers die bij de tentoonstelling en de manifestatie betrokken waren.”


Oscar voor de kunstwereld
Ad ’s-Gravesande:"De afgelopen tijd hebben zowel de manifestatie als de tentoonstelling diverse (inter)nationale prijzen in de wacht gesleept, waaronder beste publieksevenement van het jaar en de Apollo Award voor Tentoonstelling van het Jaar. Deze Global Fine Art Award is de kers op de taart: het is een soort Oscaruitreiking in de kunstwereld. Met de prijs laat de Bosch-tentoonstelling grote museale spelers wereldwijd achter zich. Heel bijzonder en genoeg redenen dus om trots te zijn.”


Global Fine Art Awards naar ’s-Hertogenbosch uit 33 finalisten

GFAA is het eerste jaarlijkse programma dat de best samengestelde kunst- en designtentoonstellingen en installaties wereldwijd identificeert. Meer dan 200 musea en 2.000 tentoonstellingen worden tijdens het proces door een vakjury, bestaande uit vooraanstaande kunstprofessionals, tegen het licht gehouden. Op 6 oktober 2016 maakte de organisatie de 78 genomineerden bekend, waaronder exposities van vele vooraanstaande musea over de hele wereld: Whitney Museum of American Art, Solomon R. Guggenheim Museum, The Jewish Museum en het Metropolitan Museum of Art in New York; LACMA, het J. Paul Getty Museum en The Broad Museum in Los Angeles; het British Museum, de National Gallery, Victoria and Albert Museum, Tate Britain en Tate Modern in Londen; het Grand Palais en het Château de Versailles in Frankrijk; het Palazzo Strozzi in Florence; het Rijksmuseum in Amsterdam; het Museo Nacional del Prado en Museo Thyssen-Bornemisza in Madrid; National Museum of Modern and Contemporary Art in Korea; het Yuz Museum in China; het State Hermitage en de Moscow Kremlin Museums in Rusland. Op 25 oktober werd bekend dat Jheronimus Bosch – Visioenen van een geniede finale had bereikt (33 finalisten, 3 per categorie).

Uit de eerste resultaten blijkt dat 's-Hertogenbosch door deze toptentoonstelling een boost zag in de regionale vrijetijdseconomie. De toptentoonstelling was het grootste onderdeel van een jaar lang festiviteiten rondom de schilder Jheronimus Bosch. Lees hier het hele artikel over de eerste resultaten.
Trefwoorden: 's-hertogenosch, kunst, citymarketing, toerisme

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH




    ||| Nieuws |||

    13/08/25
    Exclusief voor leden
    Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
    ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
    13/08/25
    Exclusief voor leden
    Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
    Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
    13/08/25
    IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
    Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
    11/08/25
    Exclusief voor leden
    Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
    Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
    11/08/25
    Exclusief voor leden
    Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
    Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
    11/08/25
    Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
    Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
    11/08/25
    Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
    Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
    06/08/25
    Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
    In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

    ||| Agenda |||

    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
    03/09/25 t/m 07-09-25
    03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
    In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
    11/09/25
    11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
    Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
    22/09/25
    22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
    De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
    01/10/25
    01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
    Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...