Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-01-2017
Auteur: Marc Gerlings

Maastricht beste Nederlandse stedentrip 2016

Maastricht beste Nederlandse stedentrip 2016
Foto: Zoover

Maastricht wint deZoover Award voor Beste Stedentrip van Nederland in 2016 met een gemiddeld cijfer van een 9.Het jaar ervoor won Maastricht ook al deze consumentenprijs, toen werd Maastricht nog gewaardeerd met een waarderingscijfer 8,8. De verkiezing kent opvallend bijzondere verschuivingen in de top 10.

De Award is overhandigd aan de wethouder op het stadhuis in Maastricht. Met name de ‘sfeer’ en de ‘algemene indruk’ zijn flink gestegen ten opzichte van 2015.


Waarop gebaseerd?
De uitkomst is gebaseerd op beoordelingen van bezoekers aan de stad. Er is gekeken naar de algemene waardering, het uitgaansleven, de cultuur, de omgeving en de sfeer. Voor de berekening zijn ruim 200.000 consumentenbeoordelingen uit2016 meegenomen.


Beleid leidt tot hoge waardering?
Wethouder voor Economie John Aarts."De hoge bezoekerswaardering toont ook aan dat het gevoerde beleid om constant te waken over en te investeren in de kwaliteit van de openbare ruimte zich terug betaalt. Samen met ondernemers, Centrummanagement en Maastricht Marketing investeren we in evenementen en culturele uitingen in de openbare ruimte, die zorgen voor de sfeer en beleving waar de huidige bezoeker en klant om vraagt. Dat wordt kennelijk gewaardeerd.”


Breda verslaat net niet Maastricht. Grootste stijgers en dalers

Maastricht behoudt de nummer een positie maar de overige steden in de top tien lijst zijn in beweging.
Zo staat Breda dit jaar op een tweede plek met een 8,8. Opvallend aan de verkiezing: vorig jaar was deze plek nog voor Den Bosch, die nu niet meer in de top lijst voorkomt.
Rotterdam is de grootste stijger in de lijst. Vorig jaar stond Rotterdam nog op een tiende plek met een 8,24. Nu wordt de Maasstad gewaardeerd met een 8,6. Op alle aspecten groeit deze stad maar de ‘sfeer’ wordt met name steeds beter gewaardeerd. De ambities en inspanningen van de gemeente om Rotterdam tot een binnenstad te maken waar altijd iets te doen is, lijkt haar vruchten af te werpen.


Nieuwkomers

Ook zijn er 3 nieuwkomers in de top tien lijst van ‘Beste Stedentrip van Nederland’. Groningen, Den Bosch en Zwolle staan dit jaar niet in de top tien lijst en hebben plaats gemaakt voor Den Haag (8,5), Roermond (8,2) en Leeuwarden (8,1).

Trefwoorden: stedentrip, toerisme, citytrip, beleid, citymarketing

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
30/06/25
Exclusief voor leden
RCN wordt verkocht aan Blackstone
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname