Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-01-2017
Auteur: Redactie

Europa-Park neemt logistiek centrum in bedrijf

Europa-Park neemt logistiek centrum in bedrijf
In het nieuws over attractieparken domineert vrijwel altijd het nieuws over nieuwe attracties. Maar achter de schermen gebeurt minstens evenveel. Zo is een attractiepark ook een hele logistieke operatie. Bij Europa Park hebben ze gekozen voor een centraal aangestuurde distributie met een groot logistiek centrum van 8.000 m2.


Het park verwacht leveringen voortaan sneller te verwerken, tijd te besparen en transporten in het resort economischer en efficiënter uit te voeren. In totaal maken vijf afdelingen gebruik van het centrum waarin ook kantoren en enkele keukens een plaats hebben gekregen.


"Door dit nieuwe centrum kunnen we nog economischer en milieubewuster werken. Het is een hele verbetering tegenover de vroegere decentrale opslag en distributie. De verbeterde logistiek is een nieuwe stap in de verdere ontwikkeling van ons familiebedrijf en een investering in onze medewerkers, onze infrastructuur en ook voor onze gasten die we achter de schermen nog beter kunnen bedienen".


Jürgen Mack, directeur/eigenaar van Europa-Park


De vijf afdelingen die gebruik maken van het logistieke centrum zijn: food & beverage, shopping & games, marketing, inkoop en personeelszaken. De benodigdheden voor het attractiepark en hotel resort kunnen via vijf loskades aangeleverd worden. Vervolgens worden deze óf direct op de gewenste locatie bezorgd óf opgeslagen in het magazijn. Dat kan op 2.000 palletplaatsen, in 1.400 strekkende meter stellingen voor de opslag van kleine artikelen en in een koel- en diepvriesafdeling voor etenswaren, bij temperaturen van min 18 tot en met plus 14 graden. Het magazijn heeft continu zo'n 20.000 artikelen op voorraad en bij de bouw is al rekening gehouden met de komst van een zesde hotel en het waterpark in 2019.



Familie Mack in het nieuwe logistieke centrum


In het centrum zijn ook 41 bureaus en vergaderruimtes gebouwd. Gesprekken met leveranciers en sollicitanten vinden voortaan hier plaats. Daarnaast telt het gebouw enkele keukens voor de productie van zoetwaren, opleidingen van leerling-koks en het ontwikkelen van nieuwe gerechten .


Om zo efficiënt mogelijk te kunnen uitleveren maakt men gebruik van nieuwe software die moet zorgen voor een reductie van het aantal bewegingen in magazijn en resort. Het park telt bijvoorbeeld alleen al 60 restaurants en eetkramen en ook nog eens 68 souvenirshops. Twee voertuigen beleveren vanaf nu deze locaties. Ieder voertuig is geschikt voor een gewicht van 3 ton verdeeld over 6 pallets. Een extra voertuig met knielmogelijkheid is in bestelling voor de belevering van hotels en het toekomstige waterpark.


In het magazijn zijn zo'n 100 personen werkzaam. Op 1 maart 2016 is de bouw gestart, eind november was het gebouw gereed en vorige week is de verhuizing van de afdelingen afgerond. De investering bedroeg 10 miljoen euro.

Trefwoorden: attractieparken

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.