Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-01-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Meer Nederlanders met vakantie in 2016

Forse klappen voor Turkije en Griekenland

Meer Nederlanders met vakantie in 2016
Bron: Shutterstock
Na eerdere jaren van krimp is het aantal vakanties van Nederlanders in 2016 weer gegroeid. De groei zat vooral in de binnenlandse vakanties (+3%), het aantal buitenlandse vakanties liep na een kleine groei in 2015 vorig jaar terug (-1%). Griekenland en Turkije zagen een derde minder Nederlandse toeristen. Vooral Spanje, Italië en Portugal profiteerden. Voor dit jaar wordt een verdere groei van het totaal aantal vakanties verwacht. Ten opzichte van 2015 zijn de totale vakantiebestedingen met ruim 250 miljoen euro gedaald (-2%).Dat blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek 2016 van NBTC-NIPO Research die vandaag op de Vakantiebeurs worden gepresenteerd.


In totaal ondernamen Nederlanders zo’n 35,5 miljoen vakanties: 17,6 miljoen vakanties in eigen land en 17,9 miljoen in het buitenland. Ten opzichte van 2015 steeg het aantal binnenlandse vakanties met 3% en daalde het aantal buitenlandse vakanties met 1%.


Meer Nederlanders op vakantie

Zo’n 12,8 miljoen Nederlanders (81% van de bevolking) zijn in 2016 een of meerdere keren op vakantie geweest. Ten opzichte van 2015 betekent dit een lichte stijging (ruim 100.000 Nederlanders meer). De Nederlanders die op vakantie gingen deden dit ook iets vaker dan een jaar eerder. In totaal werden 35,5 miljoen vakanties ondernomen in binnen- of buitenland; een stijging van 1% ten opzichte van 2015.


Figuur 1: Aantal vakanties van Nederlanders naar bestemming in miljoenen

Bron: ContinuVakantieOnderzoek, NBTC NIPO Research


Spanje laat meeste groei zien

Het aantal buitenlandse vakanties daalde het afgelopen jaar licht (-1%). In totaal werden er zo’n 18,0 miljoen vakanties naar het buitenland ondernomen. Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan. Circa 3,5 miljoen vakanties werden bij onze oosterburen doorgebracht, wat een groei betekent van ruim 4%. Frankrijk, dat op de tweede plaats staat, zag het aantal vakanties dalen met 3%. Voor de nummer drie – Spanje – groeide het aantal vakanties wederom flink (+11%). Spanje profiteerde daarmee van dalingen in onder meer Turkije (politieke onrust, terreurdreiging) en Griekenland (vluchtelingencrisis). Beide laatstgenoemde bestemmingen lieten een daling zien van bijna 30%.


Groei voor binnenlandse vakanties

Het aantal binnenlandse vakanties is het afgelopen vakantiejaar met zo’n 600.000 gegroeid naar 17,6 miljoen. De aantrekkende economie, het mooie zomerweer en zorgen om veiligheid (als gevolg van terroristische aanslagen) kunnen als belangrijke verklaringen worden genoemd. Evenals voorgaande jaren waren de Noordzeebadplaatsen met 2,1 miljoen vakanties de populairste vakantieregio in eigen land. De Groningse, Friese en Drentse zandgronden en de Veluwe volgen op korte afstand met 1,9 resp. 1,8 miljoen vakanties.


Totale vakantiebestedingen licht gedaald

In totaal hebben Nederlanders in 2016 zo’n 15,7 miljard euro aan vakanties uitgegeven, waarvan zo’n 12,6 miljard in het buitenland en 3 miljard in eigen land. Ten opzichte van 2015 zijn de totale vakantiebestedingen met ruim 250 miljoen euro gedaald (-2%). De daling kwam geheel voor rekening van de buitenlandse vakanties (-3%), de bestedingen aan binnenlandse vakanties stegen met 2%.


Verwachtingen voor 2017 positief

Mede op basis van grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van Nederlanders verwacht NBTC-NIPO Research voor 2017 een verdere groei van het aantal vakanties. De aantrekkende economie kan daarbij als belangrijkste verklaring worden gezien. Geopolitieke spanningen en (angst voor) terreuraanslagen kunnen het positieve gevoel wellicht nog wat temperen, maar de consument wil graag op vakantie en zal kiezen voor bestemmingen die als veilig worden ervaren.


Top 10 buitenlandse bestemmingen (1 oktober 2015 – 30 september 2016)


Bestemmingen

Aandeel (%)

Aantal vakanties (x 1.000)

2015

2016

2015

2016

Mutatie

1. Duitsland

19

20

3.380

3.520

+4%

2. Frankrijk

14

14

2.620

2.550

-3%

3. Spanje

11

12

1.970

2.180

+11%

4. België

8

7

1.430

1.340

-6%

5. Italië

6

6

1.060

1.180

+11%

6. Oostenrijk

6

6

1.160

1.100

-5%

7. Groot-Brittannië

5

5

860

850

-1%

8. Griekenland

4

3

700

510

-27%

9. Turkije

4

3

700

500

-29%

10. Portugal

2

3

420

500

+19%

Overige bestemmingen

21

21

3.770

3.710

-2%

Totaal

100

100

18.070

17.940

-1%

Link: http://www.nbtcniporesearch.nl/nl/home/marktinformatie/vakantie/basisrapport.htm
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties, cvo

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...