Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-01-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe aanslagen jaarcijfers beïnvloeden

Hoe aanslagen jaarcijfers beïnvloeden
Bron: Shutterstock

Dat de aanslagen in Parijs en Brussel een bepaalde periode negatieve gevolgen hadden voor het toerisme was evident. Nu de jaarcijfers van diverse organisaties binnendruppelen, wordt ook duidelijk in hoeverre het de jaarcijfers hebben beïnvloed, en dat blijkt fors.


Brussels Airport

Zo heeft Brussels Airport vorig jaar 21,8 miljoen passagiers verwerkt, 7 procent minder dan in 2015, wat overigens wel een recordjaar was. De daling is het rechtstreekse gevolg van de aanslagen op de luchthaven in maart van dat jaar. In de periode voor de aanslagen groeide de luchthaven juist fors. De luchthaven was twaalf dagen volledig dicht en was na de heropening pas in juni weer volledig operationeel. Inmiddels groeit de luchthaven weer. Net als in november 2016, noteerde Brussels Airport in de maand december een sterke stijging van 8,3% van het passagiersvervoer tegenover december 2015. De opvallend forse stijging van 11,7% van het lokaal aantal opstappende passagiers afgelopen maand bewijst het geleidelijke herstel van vertrouwen na de lockdown in november/december 2015 en de aanslagen van 22 maart in eigen land.


Het Louvre

In Parijs verloor het Louvre twee miljoen bezoekers, in totaal passeerden vorig jaar 7,3 miljoen mensen de kassa. Het museum boekte een verlies van bijna 10 miljoen euro. Parijs was vooral bij buitenlandse toeristen minder in trek. Zij reageren sterk op terroristische aanslagen.


Topics:Toerisme
Trefwoorden: terrorisme, negatieve aspecten

CELTH



||| Nieuws |||

12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...