Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-12-2016
Auteur: Redactie

NHTV, 3FM en de gemeente Breda onderzoeken impact Serious Request op stad Breda

NHTV, 3FM en de gemeente Breda onderzoeken impact Serious Request op stad Breda
Het Glazen Huis vorig jaar in Heerlen
NHTV gaat samen met 3FM en de gemeente Breda de impact van 3FM Serious Request op de stad Breda onderzoeken.

Het Glazen Huis staat vanaf vandaag in Breda. Het is de tweede keer dat het evenement de Brabantse stad aandoet. In 2008 voerde NHTV dit onderzoek ook voor de gemeente uit. Destijds waren de uitkomsten verrassend positief. Ongeveer 200.000 bezoekers bezochten dat jaar het Glazen Huis en gaven ongeveer vier miljoen euro uit in de stad. 94% van de Bredanaars gaf destijds aan trots te zijn op de stad en zich verbonden te voelen met het evenement.


Wat gaat NHTV precies onderzoeken?


Beleving bij bezoekers

Bezoekers van het evenement worden ondervraagd door studenten van de opleiding Leisure naar hun beleving van de stad. Hoe vonden ze de voorzieningen? Vinden ze de stad prettig, schoon, gastvrij? En komen ze nog een keer terug naar aanleiding van dit bezoek?


Beleving bij bewoners

Bewoners van Breda worden achteraf ondervraagd naar hun beleving van het evenement. Zijn ze trots op hun stad? Voelden ze zich verbonden met het evenement? Waren er negatieve elementen of nemen ze die graag op de koop toe?


Samenwerking tussen stakeholders

Alle partijen die betrokken zijn bij de organisatie van het evenement worden geïnterviewd. Denk hierbij aan de detailhandel, horeca en leveranciers. Zijn ze blij met de samenwerking rondom dit evenement? Blijven ze in de toekomst samenwerken?


Economisch effect

Wat levert dit evenement de stad op aan extra inkomsten? Naar welke verschillende sectoren vertaalt zich deze extra opbrengst door?


Mooi evenement in een slappe periode

"Het vierde kwartaal is in Breda normaal toch een beetje een ondergesneeuwd kwartaal qua evenementen voor de stad. Dus de komst van het Winterland Breda en het Glazen Huis geeft als het goed is een enorme boost aan horeca, detailhandel en de leveranciers”, zegt Albert van Schendel, Hogeschooldocent Sport- & Evenementenmanagement NHTV Academy for Leisure. Dit bleek inderdaad in 2008 het geval met 4 miljoen extra inkomsten.


Breda organiseert ook groot side-event: Winterland

In tegenstelling tot 2008 wordt tegelijkertijd naast Serious Request in de binnenstad ook een winterevenement georganiseerd met een kerstmarkt in het park, een schaatsbaan in de haven, een tijdelijk theater en een glijbaan voor de kinderen. "Belangrijk deze keer is om de stad op zijn best te laten zien en jaarlijks een succesvol event als Winterland te organiseren, aldus van Schendel die benieuwd is naar de uitkomsten van 2016 in vergelijking met 2008. "Er zijn hoge verwachtingen na het succes van 2008, maar het nieuwtje van het Glazen Huis is er 8 jaar later wel een beetje af. Maar daar staat tegenover dat de sfeer nu al erg goed voelt. Het leeft al volop in de stad, veel scholen zijn al actief met allerlei acties. Dus het zou toch wel weer eens een groot succes kunnen worden.”


Veel studenten actief

In totaal zijn 65 studenten van NHTV bij dit onderzoek betrokken, ondersteund door een aantal docenten van de Academy for Leisure. NHTV verwacht de uitkomsten van het onderzoek in maart samen met 3FM en de gemeente Breda te kunnen presenteren.

Link: http://seriousrequest.3fm.nl/
Trefwoorden: evenementen, bezoekersonderzoek, bewonersonderzoek, economische betekenis

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.