Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-12-2016
Auteur: Redactie

NHTV, 3FM en de gemeente Breda onderzoeken impact Serious Request op stad Breda

NHTV, 3FM en de gemeente Breda onderzoeken impact Serious Request op stad Breda
Het Glazen Huis vorig jaar in Heerlen
NHTV gaat samen met 3FM en de gemeente Breda de impact van 3FM Serious Request op de stad Breda onderzoeken.

Het Glazen Huis staat vanaf vandaag in Breda. Het is de tweede keer dat het evenement de Brabantse stad aandoet. In 2008 voerde NHTV dit onderzoek ook voor de gemeente uit. Destijds waren de uitkomsten verrassend positief. Ongeveer 200.000 bezoekers bezochten dat jaar het Glazen Huis en gaven ongeveer vier miljoen euro uit in de stad. 94% van de Bredanaars gaf destijds aan trots te zijn op de stad en zich verbonden te voelen met het evenement.


Wat gaat NHTV precies onderzoeken?


Beleving bij bezoekers

Bezoekers van het evenement worden ondervraagd door studenten van de opleiding Leisure naar hun beleving van de stad. Hoe vonden ze de voorzieningen? Vinden ze de stad prettig, schoon, gastvrij? En komen ze nog een keer terug naar aanleiding van dit bezoek?


Beleving bij bewoners

Bewoners van Breda worden achteraf ondervraagd naar hun beleving van het evenement. Zijn ze trots op hun stad? Voelden ze zich verbonden met het evenement? Waren er negatieve elementen of nemen ze die graag op de koop toe?


Samenwerking tussen stakeholders

Alle partijen die betrokken zijn bij de organisatie van het evenement worden geïnterviewd. Denk hierbij aan de detailhandel, horeca en leveranciers. Zijn ze blij met de samenwerking rondom dit evenement? Blijven ze in de toekomst samenwerken?


Economisch effect

Wat levert dit evenement de stad op aan extra inkomsten? Naar welke verschillende sectoren vertaalt zich deze extra opbrengst door?


Mooi evenement in een slappe periode

"Het vierde kwartaal is in Breda normaal toch een beetje een ondergesneeuwd kwartaal qua evenementen voor de stad. Dus de komst van het Winterland Breda en het Glazen Huis geeft als het goed is een enorme boost aan horeca, detailhandel en de leveranciers”, zegt Albert van Schendel, Hogeschooldocent Sport- & Evenementenmanagement NHTV Academy for Leisure. Dit bleek inderdaad in 2008 het geval met 4 miljoen extra inkomsten.


Breda organiseert ook groot side-event: Winterland

In tegenstelling tot 2008 wordt tegelijkertijd naast Serious Request in de binnenstad ook een winterevenement georganiseerd met een kerstmarkt in het park, een schaatsbaan in de haven, een tijdelijk theater en een glijbaan voor de kinderen. "Belangrijk deze keer is om de stad op zijn best te laten zien en jaarlijks een succesvol event als Winterland te organiseren, aldus van Schendel die benieuwd is naar de uitkomsten van 2016 in vergelijking met 2008. "Er zijn hoge verwachtingen na het succes van 2008, maar het nieuwtje van het Glazen Huis is er 8 jaar later wel een beetje af. Maar daar staat tegenover dat de sfeer nu al erg goed voelt. Het leeft al volop in de stad, veel scholen zijn al actief met allerlei acties. Dus het zou toch wel weer eens een groot succes kunnen worden.”


Veel studenten actief

In totaal zijn 65 studenten van NHTV bij dit onderzoek betrokken, ondersteund door een aantal docenten van de Academy for Leisure. NHTV verwacht de uitkomsten van het onderzoek in maart samen met 3FM en de gemeente Breda te kunnen presenteren.

Link: http://seriousrequest.3fm.nl/
Trefwoorden: evenementen, bezoekersonderzoek, bewonersonderzoek, economische betekenis

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
10/07/25
Eerste Escape Tour gelanceerd in DrentheRoutes-app
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Breeland Recreatie in Annen is de eerste Escape Tour in de DrentheRoutes-app officieel gelanceerd. Wethouder Richard Heling van de gemeente Aa en Hunze gaf het startsein voor deze nieuwe recreatieve belevenis: een app-gestuurde speurtocht in de buitenlucht.
10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten