Geplaatst op: 14-12-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Inwoners Brugge omarmen toerisme

Inwoners Brugge omarmen toerisme
S-F / Shutterstock.com
Sinds de golf van negatieve publiciteit rond de drukte in Amsterdam is het algemene sentiment dat inwoners toeristen maar vervelend vinden. Toch is dat geen correcte aanname. Dat bewijst onderzoek in de Vlaamse kunststad Brugge waar elke dag meer toeristen dan Bruggelingen rondlopen. In Brugge wil maar liefst 90% van de bevolking dat de stad een toeristische topbestemming blijft, zo blijkt uit onderzoek van Toerisme Brugge en Vlaanderen. Trots op de stad speelt daarbij een belangrijke rol en een meerderheid ziet nog ruimte voor groei. De inwoners willen wel meer betrokken worden bij het toeristisch beleid van de stad.


De inwoners van Brugge zijn het toerisme in hun stad nog altijd heel erg genegen. Ze vinden dat de voordelen ruimschoots opwegen tegen de nadelen. Driekwart van de Bruggelingen wil toerisme ook in de toekomst blijven steunen. Maar liefst 90 procent wil dat Brugge een toeristische topbestemming in Vlaanderen blijft. Brugge kent overigens een lang seizoen dat van april tot en met oktober loopt.



Meer toeristen dan inwoners

Brugge verwelkomt meer dan 8 miljoen bezoekers per jaar in het historische hart van de stad. Dat zijn dagelijks gemiddeld 126 bezoekers per 100 inwoners van de binnenstad. Toerisme Brugge en Toerisme Vlaanderen organiseerden daarom een grootschalig online onderzoek naar de draagkracht van de stad Brugge. Voor de allereerste keer werden zowel bewoners uit de binnenstad als uit de rest van Brugge bevraagd. In totaal ging het om een representatieve groep van 1.250 Bruggelingen van 18 jaar en ouder.


Toch veel draagvlak

Uit het onderzoek blijkt dat de Bruggelingen het toerisme omarmen, ondanks de hoge bezoekersaantallen. 70 procent van de Bruggelingen vindt dat de voordelen van toerisme in hun stad ruimschoots opwegen tegen de nadelen. 80 procent erkent het belang van het toerisme voor de lokale economie. En voor maar liefst 90 procent moet Brugge één van de belangrijkste toeristische bestemmingen van Vlaanderen blijven.


Trots speelt belangrijke rol

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat er een belangrijke link is tussen de steun voor toerisme en fier zijn op de stad. Meer dan 8 op de 10 bewoners zegt dat ze fiere Bruggelingen zijn. 2 op de 3 is bereid om inspanningen te leveren om hun stad ook in de toekomst hoog op de toeristische kaart te houden.


Ondanks negatieve aspecten nog ruimte voor groei

Toch zijn de Bruggelingen ook niet blind voor de mogelijke schaduwzijde van toerisme. De helft van de bevraagden vreest dat de binnenstad overvol kan worden door toerisme. 2 op de 3 vermoedt dat het leven duurder wordt door het toerisme in hun stad. 1 op de 4 vindt dat toeristen voor overlast kunnen zorgen, vooral dan in het verkeer. Maar ondanks al die bedenkingen wil bijna 60 procent van de Bruggelingen toch nog meer verblijfstoeristen ontvangen dan vandaag.


Bruggeling wil betrokken worden bij beleid

Toerisme is een onderwerp dat duidelijk erg leeft bij de Bruggeling. 2 op de 5 inwoners wil nauwer betrokken worden bij het toeristisch beleid van hun stad. Ze denken dat er vooral een betere spreiding moet komen van de toeristische activiteiten. Meer activiteiten ’s avonds en in kalmere toeristische maanden bijvoorbeeld. Ook een betere verdeling tussen het hart van de binnenstad en de rest van Brugge staat hoog op hun verlanglijstje.


Geen overlast van Airnbnb

Airbnb tenslotte lokt voorlopig nauwelijks negatieve reacties uit bij de Bruggelingen. Slechts 14 procent van de bewoners denkt dat Airbnb wonen in Brugge duurder maakt. Nauwelijks 5 procent meent dat Airbnb-toeristen voor meer overlast zorgen.


Herhaling

Toerisme Vlaanderen zal dit draagkrachtonderzoek in 2017 herhalen in een aantal andere Vlaamse steden.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, negatieve aspecten, bewoners, belgie, vlaanderen, brugge

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.