Geplaatst op: 01-12-2016

Meer overnachtingen van zakenreizigers

Meer overnachtingen van zakenreizigers
Bron: Shutterstock
In 2015 overnachtten zakenreizigers 16,8 miljoen nachten in Nederlandse hotels. Dat is 2,7 procent meer dan in het jaar daarvoor. De meeste buitenlandse zakenreizigers komen uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland. Dat blijkt uit cijfers van CBS en NBTC Holland Marketing in het Trendrapport toerisme recreatie en vrije tijd 2016.


Het aantal zakelijke overnachtingen daalde tussen 2007 en 2009 met 2,6 miljoen overnachtingen, een afname van 16 procent. Sindsdien is het aantal zakelijke overnachtingen gegroeid, afgezien van een daling in 2012. In 2015 is het aantal overnachtingen weer op hetzelfde niveau als in 2008.



Kwart van de zakelijke overnachtingen in Amsterdam

Noord- en Zuid-Holland trekken met 9,8 miljoen overnachtingen in 2015 ruim de helft van de zakelijke bezoekers aan. Van de grote steden is Amsterdam met 4,5 miljoen overnachtingen koploper, op ruime afstand gevolgd door Rotterdam en Den Haag met ieder ongeveer 800 duizend overnachtingen. Zakelijke overnachtingen vinden vooral in de lente (april en mei) en najaar (september en oktober) plaats, terwijl de meeste recreatieve toeristen in de zomermaanden komen.


Buitenlandse zakenreizigers geven meer uit dan vakantiegangers

Buitenlandse zakenreizigers die in Nederland overnachten geven volgens NBTC meer uit dan vakantiereizigers. In 2015 gaf de gemiddelde buitenlandse zakenreiziger 1 035 euro per trip uit, terwijl de doorsnee vakantieganger 600 euro spendeerde. Zakelijke reizigers zoeken met name de drie- en viersterrenhotels op. Van deze groep verbleef 81 procent in 2015 in hotels in dit segment, tegen 73 procent van de vakantiegangers. In een op de vijf gevallen wordt een zakenreis gecombineerd met een toeristisch uitstapje, zoals een museumbezoek of excursie.



Meeste meerdaagse zakelijke reizigers komen uit het Verenigd Koninkrijk

In 2015 overnachtten volgens NBTC circa 3,8 miljoen buitenlandse zakenreizigers in Nederland. Van deze reizigers kwamen er ruim 700 duizend uit het Verenigd Koninkrijk, 405 duizend uit Duitsland en 390 duizend uit de Verenigde Staten. Naast een aantal Europese landen staan ook China en Japan in de top tien.



Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016

In het vandaag verschenen Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 zijn alle trends en ontwikkelingen in één publicatie verzameld. Het rapport biedt een actueel statistisch overzicht van vraag en aanbod en inzicht in voor de vrijetijdssector relevante trends en innovaties. Dit rapport is samengesteld door NRIT Media, NBTC Holland Marketing, CELTH (Centre of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality) en CBS. Het Trendrapport is eenvoudig online te bestellen.


Link: http://www.nritmedia.nl/store/39/
Trefwoorden: zakelijk toerisme

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.
24/11/20
Maxxton en Stardekk bundelen krachten in de wereldwijde markt van hospitality SaaS-oplossingen
Maxxton en Stardekk, beide reeds jaren vooraanstaande spelers in hospitality software, bundelen de k...
24/11/20
Verbrede Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q4 2020) van start
Alle mkb-ondernemers die in het laatste kwartaal van 2020 direct of indirect geraakt worden door de ...
24/11/20
Kabinet stelt koers voor ontwikkeling luchtvaart in Nederland definitief vast
Het kabinet heeft de nieuwe koers vastgelegd voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. He...
24/11/20
Nederlandse theekenners schrijven eerste theereisgids
De mooiste theeregio’s in 288 pagina’s verhalen, reisinspiratie, foto’s en handige tips voor j...
24/11/20
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan strijden om Hotello award
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan lieten meer dan 50 genomineerden en 7 halve finalisten achter zich in een pitch voor de Hotello of the Year Award.
24/11/20
Naturalis en IUCN organiseren Groene Verkiezingsdebat
Het Groene Verkiezingsdebat, een initiatief van IUCN NL en Naturalis Biodiversity Center, vindt plaats bij Naturalis in Leiden en is te volgen via een livestream.
23/11/20
Werkbezoek koning bij Blijdorp
Het bezoek stond in het teken van de grote gevolgen van de corona-uitbraak voor onderzoeks- en fokprogramma’s. Diverse programma’s zijn sinds de uitbraak afgeschaald of (tijdelijk) stopgezet.