Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-12-2016
Auteur: Jeroen Nawijn & Adriaan van Liempt
NHTV

Lastig verleden

Een pleidooi voor de flexibele aanpak van duister erfgoed

Lastig verleden
De auteurs bij Nationaal Monument Kamp Vugt
Stedelijke vernieuwing kan fantastisch zijn. Echter, niet alle plekken kunnen het verleden dat zij met zich meedragen zomaar naast zich neerleggen. Zo zijn diverse plekken in Nederland duidelijk gelinkt aan de Tweede Wereldoorlog of het koloniaal verleden van ons land. Andere locaties met een ’lastig‘ verleden zijn bijvoorbeeld het National September 11 Memorial and Museum in New York of de tunnel bij de Pont de l’Alma in Parijs waar Lady Di om het leven kwam. Beleidsmakers in steden worstelen doorgaans met hoe zij om moeten gaan met dergelijke plekken.


Het lastige zit hem in twee aspecten. Het eerste aspect is dat de betekenis die ontleend wordt aan een plek verschilt per groep. De Joodse gemeenschap in Nederland zal een sterkere band hebben met de gebeurtenissen in WOII dan andere religieuze gemeenschappen. Daarnaast spelen maatschappelijke discussies een rol. Zo was er vroeger weinig aandacht voor het koloniale verleden van Nederland, maar dat is nu anders. Betekenissen worden altijd ontleend aan de context, dus dat plaatsen een andere betekenis krijgen door de tijdsgeest, of dat andere groepen andere betekenissen toekennen aan plekken, dat zal altijd zo zijn. Wij pleiten daarom voor een flexibele aanpak, die zoveel mogelijk recht doet aan de wensen van groepen, zowel in het heden als verleden.


Jodenvervolging

Een voorbeeld zijn de voormalige concentratiekampen in Nederland. Drie daarvan zijn momenteel te bezoeken als herinneringscentra. Pas in de jaren ‘80 en ‘90 van de vorige eeuw zijn Vught, Amersfoort en Westerbork opengesteld voor het publiek. Al daarvoor is het merendeel van de oorspronkelijke bebouwing gesloopt. Tegenwoordig doet men er juist alles aan om zoveel mogelijk delen van de terreinen weer in oude staat te herstellen. Zo zijn er oude barakken teruggeplaatst of gereconstrueerd in Vught en Westerbork. Amersfoort start met een verbouwing om meer van het voormalige kampterrein te kunnen laten zien. Tegelijkertijd is er ook meer aandacht voor het verleden (en heden) van de Molukse woonwijken. Er was een woonwijk in Westerbork en er is nog steeds een woonwijk, woonoord Lunetten, gevestigd op het voormalige kampterrein in Vught. Voor dat onderdeel van het verleden en heden is nu expliciet aandacht in Barak 1b te Vught.



Kamp Vugt, foto Jan van de Ven


Het ultieme voorbeeld van een ‘lastige’ plek is wellicht het geboortehuis van Hitler in Braunau am Inn. Jarenlang was het geen probleem dat die plek fungeerde als bibliotheek, bank, school of opvang voor gehandicapte kinderen, maar sinds vijf jaar is het pand afgesloten. Men wil niet geassocieerd worden met Hitler en er is angst dat het huis een bedevaartsoord wordt voor neonazi’s. Deze aan de Tweede Wereldoorlog-gerelateerde voorbeelden illustreren fijntjes dat een plek verschillende betekenissen kan hebben voor verschillende groepen en dat de manier waarop er omgegaan wordt met zulk cultureel erfgoed sterk afhankelijk is van de tijdsgeest.



Kamp Vugt, foto Jan van de Ven


Een bewuste benadering

De lessen die beleidsmakers hier uit kunnen trekken is dat plekken die recent een lastige betekenis hebben gekregen niet direct gesloopt of aangepast moeten worden. Al is de huidige betekenis wellicht moeilijk en wil men deze liever vergeten, dit kan zomaar anders zijn in de toekomst. Het omgekeerde is ook waar. Blijkbaar was het koloniale verleden van Nederland nooit echt onderdeel van een maatschappelijke discussie, en blijkbaar was het geboortehuis van Hitler nooit echt een probleem voor Braunau am Inn, tot recentelijk.


Wij pleiten voor een bewuste benadering van plekken met een ‘lastig‘ verleden en het creëren van een verhaal om deze plekken een ruimte te geven in het heden. Een plek om betekenis te geven en een verhaal te vertellen dat het verleden kan herinterpreteren.


"Waar we eerst doordrongen werden met stoere heldenverhalen over ons VOC-verleden, zorgt voortschrijdende kennis en inzicht er tegenwoordig voor dat we die tijd ook met andere ogen gaan bekijken."



Jeroen Nawijn & Adriaan van Liempt


Onderzoek van ondergetekenden naar de beleving van herdenkingsmonumenten heeft aandacht voor twee aspecten van die beleving: motieven en emoties. Het zijn ook deze twee aspecten die door de tijd heen lijken te veranderen met de tijdsgeest, welke met name beïnvloed wordt door de verspreiding en bewustwording van kennis. Waar we eerst doordrongen werden met stoere heldenverhalen over ons VOC-verleden, zorgt voortschrijdende kennis en inzicht er tegenwoordig voor dat we die tijd ook met andere ogen gaan bekijken.


Bewuste benadering betekent investeren in het toe-eigenen van deze kennis en inzichten. Hitler’s geboortehuis lijkt afschuwwekkend te zijn, maar met het juiste verhaal kan een nieuwe toekomst voor de plek van Hitler’s geboorte worden geschreven. Wij pleiten dus voor een flexibele, bewuste en verhalende aanpak, die rekening houdt met verleden, heden en die zichzelf blijft herschrijven in de tijdsgeest waarin deze zich bevindt. Dat is naar onze mening de kracht van historie en het belang van dit soort plekken.


Dit artikel is eerder geplaatst in het themanummer Cities & Leisure in Transition van MMNieuws dat samen met NHTV Breda is samengesteld. De komende periode plaatsen we meer artikelen uit dit themanummer op het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Meer artikelen tref je ook aan op: http://www.mmnieuws.nl/issue/cities-in-transition-leisure/



Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, herinneringscentra, bezoekerscentra, dark tourism

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...