Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Wie kopen online reizen, accommodaties en tickets?

CBS ziet grote verschillen tussen groepen Nederlanders

Wie kopen online reizen, accommodaties en tickets?
Bron: Shutterstock
Bijna drie kwart van de inwoners van Nederland zegt in 2016 wel eens online aankopen te hebben gedaan voor privé-doeleinden. Een toename van 9 procent vergeleken met vier jaar eerder. Het aandeel e-shoppers van 65 jaar of ouder is het meest gestegen. Van alle goederen en diensten is de aankoop van levensmiddelen sinds 2012 het snelst gegroeid. Meest gekocht worden kleding, reizen en accommodaties en kaartjes voor evenementen. In onze branche zien we grote verschillen tussen groepen die wel veel online kopen en wie niet.


In 2016 geeft 73 procent van de personen van 12 jaar of ouder aan wel eens wat online gekocht te hebben. Dat komt overeen met ongeveer 11 miljoen mensen. Vooral 25- tot 45-jarigen kopen online. Negentig procent van de ondervraagden in deze leeftijdsgroep zegt online goederen of diensten te hebben gekocht. Het aandeel e-shoppers van 65 jaar of ouder is de afgelopen jaren echter het meest toegenomen, sinds 2012 met 46 procent.


Reizen, accommodaties en evenementen in de top

Net als in voorgaande jaren wordt online vooral kleding, reizen en vakanties of kaartjes voor evenementen aangeschaft. Hoewel deze goederen het populairst blijven, zijn het vooral de online aankopen van levensmiddelen en medicijnen die het hardst gestegen zijn. Van de ondervraagden geeft 44 procent aan reizen of accommodaties via internet te boeken, dat was in 2012 nog 34%. Bij kaartjes voor evenementen zien we een soortgelijke toename, van 25 procent in 2012 naar 38 procent in 2016.


Figuur 1: Top 10 online aankopen

Bron: CBS


Wie kopen online?

Jongeren schaffen iets vaker dan gemiddeld concertkaartjes, hard- of software aan. 25- tot 65-jarigen kopen iets vaker dan jongeren en ouderen huishoudelijke apparaten online, en 65-plussers zijn vaker online te vinden voor de aankoop van boeken of tijdschriften. Bij de online koop van reizen of accommodaties is de grote deelname (61 procent) in de leeftijdsgroep 25 tot 45 jaar opvallend. Ook 45 tot 65 jarigen boeken nog veel via internet, 51 procent. Daarna daalt het aandeel internetboekers scherp naar 19 procent. Ook bij de online aanschaf van kaartjes voor evenementen ligt de piek op 25 tot 45 jaar.


Figuur 2: Online aankopen van reizen, accommodaties en evenementen naar leeftijd

Bron: CBS


Het is opvallend dat vooral werkenden veel meer online kopen. Zo boekt 60 procent van de werkenden reizen en accommodaties via internet, waarbij van de niet-werkenden dat maar 22 procent doet. Bij kaartjes voor evenementen zijn de verschillen 52 procent versus 18 procent. Verschillen tussen mannen en vrouwen zijn verwaarloosbaar klein. Ook allochtonen zijn online volledig geïntegreerd, we zien daar weinig verschillen. Kijken we naar opleidingsniveau dan zijn hoger opgeleiden veel meer online georiënteerd dan laag opgeleiden.


Kopers informeren zich goed

Veertig procent geeft aan (bijna) altijd op zoek te gaan naar informatie over aanbieders. Verder zegt 35 procent product- of prijsvergelijkingswebsites of apps bekeken te hebben of recensies en beoordelingen van andere klanten te hebben gelezen. Vijf procent heeft wel eens goederen of diensten gekocht of besteld zonder zich vooraf te informeren, door direct op een advertentie te klikken op een social media website of app, zoals Facebook of Twitter.


Link: http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=83430NED&D1=0,5-21&D2=0,3-6,8-14&D3=0&D4=a&HDR=T&STB=G1,G2,G3&VW=T
Trefwoorden: reizen, vakanties, accommodaties, verblijfsrecreatie, horeca, hotels, bungalowparken, evenementen

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...