Geplaatst op: 16-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Gelderland tevreden met Girostart ondanks financieel tekort

Gelderland tevreden met Girostart ondanks financieel tekort
De start van de Giro d Italia in Gelderland heeft een verlies van vier ton opgeleverd. Dat is dinsdag bekend gemaakt tijdens de evaluatie van het wielerevenement in Papendal. De organisatie had 12,8 miljoen aan inkomsten verwacht, maar haalde uiteindelijk 12 miljoen euro binnen. Vooral de sponsorinkomsten vielen tegen. Omdat er minder is uitgegeven (12,4 miljoen euro) resteert een tekort van 0,4 miljoen euro. Dat moet worden betaald door de provincie en de gemeenten Arnhem, Apeldoorn en Nijmegen.


Toch kijkt Jan Markink, gedeputeerde sport van de provincie Gelderland tevreden terug: "De provincie Gelderland en haar organisatiepartners Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen kijken met veel genoegen terug op de start van de Giro. De doelstellingen zijn gehaald en veel positieve effecten zijn gecreëerd. In een samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en inwoners hebben we niet alleen een roze feest gevierd, maar ook voor de lange termijn mooie zaken gerealiseerd. Trots, verbondenheid en inspiratie zijn gecreëerd en gebleven dankzij dit prachtige evenement.”


De vier hoofddoelen bestonden voor de initiatiefnemers provincie Gelderland, Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen uit:


  • het organiseren van een veilig en succesvol internationaal wielerevenement, dat sportief een succes is en voor alle bezoekers een groot feest is;
  • het organiseren van een attractief side events-programma ter stimulering van de wielersport in Gelderland en de culturele en maatschappelijke activiteiten rond Italië en de Giro;
  • het initiëren van een zo groot mogelijke exposure en naamsbekendheid;
  • het behalen van een zo groot mogelijke economische bestedingsimpuls.

Succesvol internationaal wielerevenement

In totaal waren 482.500 dagbezoekers getuige van de vier Girodagen in Gelderland. 121.500 bezoekers kwamen van buiten Gelderland en 42.500 bezoekers vanuit het buitenland, met name uit België, Duitsland en Italië, landen waar de toeristische sector zich op richt.


Geen incidenten

Er deden zich rondom het evenement geen incidenten voor en RCS directeur Mauro Vegni omschreef de Giro start als: "De beste buitenlandse Giro start die ooit heeft plaatsgevonden.” Het evenement werd door de bezoekers gewaardeerd met een 8,1, waarmee het op de tweede plaats staat qua waardering van alle start van grote wielerrondes die ooit hebben plaats gevonden in Nederland.


Attractief side-events programma

In de 99 dagen voorafgaand aan het evenement werden maar liefst 1.500 side events georganiseerd. Samen met de vele city dressing activiteiten kleurden zij Gelderland roze. In totaal bezochten 200.000 mensen de side events en participeerden 70.000 mensen. Het droeg bij aan betere verbindingen tussen overheid, bedrijfsleven en inwoners en een gezamenlijk gevoel van trots. Tevens is men positiever geworden over grote evenementen in de steden en de provincie.


Exposure en naamsbekendheid

De TV beelden van Giro Gelderland bereikten 72 miljoen mensen in Europa. Zij zagen 33 Gelderse iconen in de livebeelden voorbijkomen. Mede dankzij de Nederlandse successen, overheerste Giro Gelderland de nationale media. De totale PR waarde van de print en online artikelen werd door onderzoeksbureau Clip It op 34,1 miljoen gewaardeerd. 95% van alle berichten die gepubliceerd werden over de Giro Gelderland hadden een positieve toon.


Economische bestedingsimpuls

De dagbezoekers besteedden gemiddeld 29,07 Euro. De 126.500 additionele bezoekers, mensen die zonder Giro niet naar Gelderland waren gekomen, zelfs nog meer. In totaal leverden zij een impuls van € 10.192.000 aan de Gelderse economie. RCS, Ploegen en Media besteden daarnaast € 1.356.000 en € 143.000 tijdens hun verblijf. Zoals verwacht moest een deel van het projectbudget buiten Gelderland worden besteed. Hiervoor vond een correctie plaats. In zijn totaliteit komt daardoor de netto positieve bestedingsimpuls voor Gelderland op € 8.387.000. Op basis van de ‘Willingness to Pay’-methode becijferde HAN dat de immateriële waarde van de Giro Gelderland voor Nederland 50 miljoen euro bedraagt en voor Gelderland 6,5 miljoen euro.


Projectbegroting

Het budget van de projectorganisatie is uiteindelijk gesloten op € 12.462.000, waar vooraf was gerekend op een besteding van € 12.850.000. Aan de inkomstenzijde werd € 12.097.000 gerealiseerd.


Projectdirecteur Simone Richardson: "We hebben minder inkomsten gegenereerd dan vooraf begroot. Belangrijkste aanleiding is dat het bedrijfsleven door tijdsdruk niet zoveel betrokken is geraakt bij het evenement als had gekund. We hebben daar op geacteerd door de begroting omlaag te brengen, zonder daarmee de doelstellingen in gevaar te brengen.”


Trots

Jan Markink: "Wat overheerst is trots. Trots op de partners, de doorkomstgemeenten, instanties en inwoners van Gelderland die gezamenlijk voor dit grote succes hebben gezorgd. Maar vooral ook op de 1.500 vrijwilligers, variërend in leeftijd van 15 tot 80 jaar en de studenten van de Giro Academy die zo’n belangrijke bijdrage hebben geleverd. Gezamenlijk met de vier organiserende overheden en projectorganisatie hebben zij het klimaat gecreëerd om in de toekomst nog meer van deze prachtige evenementen in Gelderland te organiseren.”


De complete rapporten

Het eindrapport van de Giro Gelderland project organisatie en het HAN evaluatierapport, in samenwerking met de Radboud Universiteit, Universiteit Utrecht en Decisio, zijn te downloaden via: www.girogelderland.nl/pers

Topics:Sport
Trefwoorden: evenementen, sport, sportevenementen,

CELTH




||| Nieuws |||

19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
Verbindingen naar Geuldal Kunderberg
In augustus is Vebego Groen BV gestart met de inrichting voor belangrijke verbindingen tussen de Limburgse Natura 2000-gebieden Geuldal en Kunderberg.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...