Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Groene cruise stapje dichterbij

Groene cruise stapje dichterbij

Iedereen in de branche weet dat cruiseschepen sterk milieubelastend zijn. De luxe leefstijl aan boord genereert grote afvalstromen maar vooral de aandrijving met stookolie zorgt voor een grote uitstoot van schadelijke stoffen. Langzaam maar zeker schuift ook de cruisesector op naar een duurzame exploitatie. Bij Costa Cruises maken ze de komende jaren grote stappen met de overstap naar LNG (Liquefied Natural Gas).


De visie van Costa Cruises gaat vooral uit van een ‘green cruising design’ met aandacht voor duurzaamheid en hergebruik plus een state-of-the art interieur. De nieuwste Costa-schepen die in 2019 en 2020 in de vaart gaan, worden aangedreven door het schonere LNG. Ook Aida Cruises, van hetzelfde moederbedrijf Carnival Cruises, neemt schepen in bedrijf die varen op LNG.


Nieuwe generatie cruiseschepen op LNG

Over een paar jaar is het zover: dan gaan de twee grootste cruiseschepen ter wereld (2.600 hutten, maximaal 6.600 passagiers) op LNG in de vaart. In het Finse Turku bij de Meyer-werf wordt hard gebouwd aan deze nieuwste generatie cruiseschepen van Costa Cruises. De twee schepen in aanbouw worden aangedreven door hybride aardgasmotoren op LNG (Liquefied Natural Gas). LNG behoort tot de schoonste scheepsbrandstof ter wereld, mede doordat het een veel lagere uitstoot van schadelijke gassen geeft. Daarbij is het net zo veilig of veiliger dan andere veelgebruikte brandstoffen.


Speciaal bunkerschip in Rotterdam

Ook havens die graag schone cruiseschepen willen ontvangen, kunnen zich door het aanbieden van tankfaciliteiten onderscheiden. Op 3 oktober 2016 maakte Shell bekend dat het de LNG-brandstof gaat leveren aan de twee Costa-cruiseschepen. Een van de twee schepen zal gebruikmaken van het LNG-bunkerschip dat Shell momenteel laat bouwen en dat komt te liggen bij de Gate Terminal in Rotterdam.


Waterbesparing en afvalverwerking

Een ander ‘groen’ aandachtspunt is waterbesparing en afvalverwerking. Een cruiseschip is een soort dorp op postzegelformaat waar mensen eten, douchen, water gebruiken, sporten en afval produceren. Als het gaat om milieutechnische aspecten, management-, energie- en waterbesparing, behoren de schepen van Costa Cruises tot de meest geavanceerde ter wereld. Op de hele vloot is een beleid van 100% scheiding van afval. Ook wordt het meeste water dat aan boord wordt gebruikt, aan boord geproduceerd met ontziltinginstallaties.


Robots aan boord

Nog een ‘toekomst feature’ die al uitgevoerd is: robots aan boord. Dat is het geval op de Costa Diadema en de Costa Fascinosa waar Pepper robots meevaren op cruises maken door het Westelijk Middellandse Zeegebied. De robots geven antwoord op vragen over restaurants, activiteiten, excursies en spa-treatments en zorgen voor entertainment. Pepper is de eerste robot ter wereld die menselijke emoties herkent en actief contact zoekt met z’n omgeving.


State-of-the-art toekomstdesign uit New York

Het cruiseschip van de toekomst speelt ook nog meer in op onboard experiences. Ontwerper Adam D. Tihany van het New Yorkse Tihany Design, icoon in de ontwerpwereld voor hotels en restaurants, is als Creative Director verantwoordelijk voor de inrichting van het schip dat moet bijdragen aan de ‘experience’. Samen met een exclusief designteam werkt Tihany aan het interieur van de toekomst. Daarin wordt feedback van Costa-gasten meegenomen en ligt de focus op het efficiënt en duurzaam inrichten van de ruimte om zo de ervaring van gasten nog optimaler te maken.

Trefwoorden: vakanties, reisbranche, cruises, rederijen

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.