Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Groningen steekt miljoenen in nieuwe routes

Groningen steekt miljoenen in nieuwe routes
Groningen investeert bijna twee miljoen euro in het recreatieve routeaanbod voor fietsers, wandelaars en watersporters.

Zo komen er speciale themaroutes langs culturele en landschappelijke bezienswaardigheden, waarbij steeds een bepaald thema centraal staat. Daarnaast worden bestaande routenetwerken verbeterd. De provincie steekt ruim 995.000 euro in het project, dat uitgevoerd wordt door de stichting Routebureau Groningen. Ook andere partijen dragen inhoudelijk en financieel bij.

Wandelroutenetwerk van ruim tweeduizend kilometer
Naast de themaroutes komt er een wandelnetwerk door de hele provincie van ongeveer 2.250 kilometer, met zo'n 1.100 knooppunten. Verder moet het Pronkjewailpad (200 kilometer lang) de grootste bezienswaardigheden van de provincie met elkaar verbinden: de stad Groningen, het Nationaal Park Lauwersmeer, de Wadden, Bourtange, de borgen, de wierden en de kerken. De verschillende nieuwe routes komen straks ook digitaal beschikbaar. Het project met de titel 'Routegebonden recreatie in Groningen' moet in 2019 afgerond zijn.

Nieuwe stap
De provincie stelt in haar Toerismevisie 2016-2020 dat de fysieke toeristische infrastructuur op orde is maar dat nu een nieuwe stap moet worden gezet. "Nu staan we voor de uitdaging om ervoor te zorgen dat de infrastructuur in toenemende mate wordt benut. Wij willen dat landschap, natuur en cultureel erfgoed nadrukkelijk gekoppeld wordt aan de aanwezige toeristisch-recreatieve infrastructuur. Ook stimuleren wij recreatief medegebruik van natuurgebieden en waterlopen. Op die manier werken wij aan een 'leesbaar landschap‘. In een leesbaar landschap zijn de ontwikkelingsgeschiedenis en verschillende tijdslagen van het landschap terug te vinden. Ook willen we de stad Groningen en de natuur, het landschap en het erfgoed in het overige deel van de provincie beter met elkaar verbinden."

Investeren in aankleding
Bij de route-ontwikkeling legt Groningen het accent op de ‘zachte’, thematische, niet-fysieke elementen. Daarnaast gaan ze investeren in infrastructurele aankleding in de nabijheid van erfgoed en bijzondere landschapselementen, door de realisering van voorzieningen als toeristische overstappunten, rustpunten en aanlegsteigers te faciliteren. Daar waar het gaat om de ontwikkeling of versterking van thematische routes voor wandelen, fietsen en varen, gaat de provincie ook investeren in kleine ontbrekende infrastructurele schakels.

Dagtochten stimuleren
Uit onderzoek blijkt dat het aantal dagtochten in de provincie Groningen ver onder het landelijk gemiddelde ligt. De verwachting is dat de uitbreiding van het routeaanbod ervoor zorgt dat het aantal toeristen dat Groningen bezoekt flink toeneemt. Een groot deel van deze toeristen zal ook in onze provincie overnachten en hier geld uitgeven, wat zorgt voor het behoud van voorzieningen en een stimulans is voor ondernemers om te investeren. De plannen van ondernemers en de arrangementen die ze voor toeristen aanbieden zijn bijvoorbeeld erg belangrijk bij de ontwikkeling van de themaroutes.

Financiering
Behalve met de provincie werkt het Routebureau in het project samen met de 23 Groninger gemeenten, Marketing Groningen, De Verhalen van Groningen, ondernemers en culturele en landschapsorganisaties. Het subsidiebedrag komt uit het budget Rijkseconomisch Programma Zuiderzeelijn (REP-ZZL), de compensatiegelden voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn. Ook de gemeenten en de Nationaal Coördinator Groningen (via het programma Kansrijk Groningen) dragen bij. In totaal kost het project bijna twee miljoen euro.
Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen, fietsen, varen, routes, routegebonden recreatie, wandelroutes, fietsroutes, vaarroutes

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...