Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kansen voor golfbanen en verblijfstoerisme op Duitse markt

Kansen voor golfbanen en verblijfstoerisme op Duitse markt

Nederland is voor Duitsers een erg populair vakantieland. Jaarlijks bezoeken bijna 4,3 Duitsers ons land voor een meerdaags bezoek. In Europa zijn na Groot-Brittannië de meeste golfers actief in Duitsland, in 2013 ruim 635.000 en dat aantal groeit. Als je dan weet dat Duitsers op vakantie graag golfen is de Duitstalige site golfinholland.eu snel geboren.


NHTV-docent Herman Lier heeft samen met Wolfgang Hendrikx speciaal voor de Duitse golfmarkt de site golfinholland.eu ontwikkeld. Herman Lier heeft uitgebreid research gedaan naar golfen in Duitsland: "Op basis van golfparticipatie en golfpotentieel ben ik erachter gekomen dat Duitsers graag op vakantie golfen.”


Uitgehold businessmodel weer nieuw leven inblazen

Volgens Lier ligt hier een uitgelezen kans voor Nederlandse golfbanen om hun uitgeholde businessmodel weer nieuw leven in te blazen: "In het verleden waren weinig Nederlandse golfbanen in greenfee golfers geïnteresseerd. Immers met voldoende leden en een mooie rente op de spaarbank konden de meeste golfbanen met hun business model goed rondkomen. Er was totaal geen managerial urge om niet-leden op hun golfbaan toe te laten.” Greenfee golfers gingen volgens Lier immers ten koste van de bestaande leden die via ‘dure’ participaties recht hadden op de prime-time uren van de dag. Maar ook voor golfbanen is de wereld de afgelopen jaren ingrijpend veranderd.


Steeds meer greenfee golfers

"Er zijn geen rente-inkomsten meer op vermogen en potentiële leden zijn steeds minder bereid een flinke participatie te betalen. De nieuwe golfspelers kopen vooral losse rechten en heten inmiddels greenfee golfers. Golfbanen hebben dus een nieuw businessmodel nodig,” vertelt Lier. Een onderdeel van dat nieuwe businessmodel zijn buitenlandse golfers die dan ook meer dan welkom zijn.


Eerste focus op de Duitse markt maar Europa ligt open

Met zijn site Golfinholland.eu richt Lier zich allereerst op de Duitse markt. "Ik ben zelf sinds een paar jaar door het golfvirus besmet en dacht ik ga vanuit het plezier dat ik aan golf beleef een site opzetten voor Duitsers in "perfect” Duits en met golfbanen in Nederland die de Duitsers ook echt in het zonnetje willen zetten en hun golfbaan willen open stellen, ” stelt een enthousiaste Lier.


Golbanen moeten Duitsers gastvrij ontvangen

Op de site staan golfbanen die Duitsers prima te woord kunnen staan, een aantal mooie golfset te leen hebben en op gastronomisch gebied tegen een faire prijs de Duitsers bedienen. "Ik wil nu de website die vanuit plezier in golf is opgezet, gaan vullen met Nederlandse golfbanen, hotels en campings die dit idee verder willen brengen.


Marketing in Duitsland

De bewerking van de Duitse markt heeft Lier ook al in de steigers staan: "De marketing in Duitsland wil ik gaan opzetten met behulp van de Duitse Golfbond, actieve golfbloggers en een bestand van golfbanen dat ik de afgelopen jaren heb opgebouwd. Ook binnen de Recron en in Friesland is men enthousiast over dit nieuwe toeristische product.”

Link: http://golfinholland.eu/golfplatze
Trefwoorden: sport, golf, horeca, hotels, verblijfsrecreatie, inkomend toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
15/04/25
Ahoy location of the year
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
05/03/25
EK indoor atletiek biedt tribune voor fans met visuele beperking
Tijdens de kampioenschappen wordt op zowel zaterdag- als zondagochtend voor het eerst een speciale tribune ingericht voor mensen met een visuele beperking.
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.