Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vakantietrends zomer 2016 volgens HomeToGo

Vakantietrends zomer 2016 volgens HomeToGo

Natuurlijk verlaten we ons in de branche als het gaat om het vakantiegedrag van de Nederlander op het ContinuVakantieOnderzoek. Het online zoek- en boekgedrag dat grote sites kunnen analyseren, biedt daarnaast ook interessante inzichten. Zo heeft HomeToGo diverse aspecten van het vakantiegedrag van de Europeaan en de Nederlander onder de loep genomen met soms opvallende resultaten. Zo zijn de onlangs door Landal aangekondigde variabele aankomstdata al lang gemeengoed bij de verhuurders van solitaire vakantiewoningen en zijn een zwembad, internet en huisdiervriendelijke accommodaties duidelijk favoriet.


HomeToGo is een metazoekmachine die meer dan 250 sites van aanbieders doorzoekt op vakantieverblijven wereldwijd. De sites van onder meer Booking.com, Tripadvisor, Wimdu, Novasol, Casmundo, Belvilla en 9Flats.com worden doorzocht.


Prijzen

In Europa is Zwitserland het duurste land om een nachtje in een vakantiewoning te verblijven (€ 141). Nederland is het vijf na duurste land met € 126 per nacht. België is met € 101 een stuk goedkoper. Het goedkoopst slaap je in Bulgarije (€ 47). Van de populaire vakantielanden is Spanje het duurst met € 121, gevolgd door Italië (€ 118), Frankrijk (€ 103) en Duitsland (€ 84).


In Nederland zijn de verschillen groot. Daar variëren de prijzen van € 99 per nacht in Groningen en Gelderland tot € 150 per nacht in Flevoland. De randstadprovincies Utrecht (€ 128), Noord-Holland (€ 122) en Zuid-Holland (€ 121) vormen samen met Limburg (€ 124) en Overijssel (€120) de prijsvoorhoede van Nederland. Gemiddeld zijn de prijzen in Zeeland (€ 109), Drenthe (€ 108), Friesland (€ 104) en Noord-Brabant (€ 104).


Bestemming

Populairste vakantielanden voor Nederlanders die een vakantiehuis zoeken zijn in 2016 Frankrijk (1), Italië (2), Nederland (3), Spanje (4), Kroatië (5) en Duitsland (6). In vergelijking met 2015 zakte Kroatië drie posities, klom Italië van positie 4 naar 2, en Nederland stormde van positie zes de top 3 binnen.


Accommodatie

Een gewoon vakantiehuis is het meest populair onder Nederlanders. Appartementen worden in ruim 25% van de gevallen geboekt. De boot heeft een kleiner aandeel met 1,5%, maar in Amsterdam wordt is 9% van de boekingen een woonboot.

Nederlanders boeken meestal voor drie tot zes personen een vakantiehuis; 70% van alle boekingen is voor accommodaties van deze omvang. Ook reizen met een grotere groep lijkt in trek, 21% vertrekt met meer dan 6 personen. Slechts 9% gaat alleen of met z’n tweeën. Meest populaire voorzieningen in of bij een vakantiehuis zijn een zwembad, internet en een huisdiervriendelijke accommodatie.



Verblijfsduur

De meest populaire verblijfsduur is 6 tot 8 nachten (45% van alle boekingen). De gewoonte om een week (7 nachten) op vakantie te gaan zou een verklaring voor dit grote aandeel kunnen zijn. Een kwart van alle boekingen is voor 4 of 5 nachten (25%). Het meest voorkomend zijn boekingen van vrijdag op vrijdag (23%). Een doordeweekse reis van maandag tot vrijdag maakt ruim tien procent deel uit van alle boekingen. Opvallend is dat 44% van de boekingen bestaat uit diverse check-in en -uit data.

Link: https://www.hometogo.nl/media/reisoverzicht-zomer-2016/
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, boekingsgedrag

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.