Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-09-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hapert het Nederlands toerisme?

Hapert het Nederlands toerisme?

Het eerste halfjaar van 2016 groeide het aantal gasten in Nederlandse logiesaccommodaties met 4,5% in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Het aantal overnachtingen groeide met 1,9% wat meer bescheiden. Mooie cijfers maar toch zien we wel wat barstjes in de tomeloze groei van het toerisme die we de afgelopen jaren zagen. Het kan zijn dat een sombere en natte juni roet in het eten gooide en de vakantieperiodes in Duitsland een vertekend beeld geven maar feit is dat de mooie groeicijfers van de eerste maanden voorlopig verleden tijd zijn. 


Waar de eerste drie maanden van dit jaar het toerisme nog met sterke cijfers groeide (+7,9%, +10,2% en +14,1%) zit in de laatste drie maanden van dit halfjaar duidelijk de klad met nauwelijks groei in april (0,2%), een heel behoorlijke mei (+4,1%) maar een slechte junimaand (-2,4%). Kijken we in diezelfde periode naar het aantal overnachtingen dan zien we hetzelfde beeld versterkt terug waar de laatste drie maanden duidelijk in de min zitten (-3,5%, -1,2% en -5,4%) na een sterk begin met 8,7% meer overnachtingen in januari, +7,5% in februari en +21,4% in maart.


Inkomend toerisme hapert in tweede kwartaal

De motor van het Nederlands toerisme, het inkomend toerisme groeide met 6,1% in aantallen gasten en 5,3% in overnachtingen. Ook hier zien we een slecht tweede kwartaal waar alleen mei meer buitenlandse toeristen wist te trekken (+9,8%) maar in april (-7,2%) en juni -3,0%) het inkomend toerisme terugliep.


Figuur 1: Groei Nederlands toerisme, 1e halfjaar 2016 versus 1e halfjaar 2015, in %

Bron: CBS


Vooral problemen bij kampeerterreinen

Hotels ontspringen duidelijk de dans en weten in alle maanden nog meer gasten te trekken wat resulteert in een groei van 8,0%. Hier zijn zowel Nederlanders (+8,5%) als buitenlanders (+7,5%) verantwoordelijk voor de groei. De problemen zitten in de verblijfsrecreatie die het afgelopen halfjaar 2,2% minder gasten wisten te trekken. Vooral Nederlanders (-3,3%) overnachtten minder in de Nederlandse verblijfsrecreatie. Het aantal buitenlandse gasten groeide nog met 1,1. Kijken we naar de overnachtingen dan zien we een nog sterker effect, -4,0% overnachtingen van Nederlanders en +1,6% van buitenlanders. Vooral juni was een slechte maand voor de verblijfsrecreatie met 11,8% minder gasten en 10,5% minder overnachtingen. De sector raakte in één maand tijd 677.000 overnachtingen kwijt waarmee het goede eerste kwartaal in één klap teniet gedaan werd. Maar ook april (-7,9%) en mei (-3,9%) waren slechte maanden voor de verblijfsrecreatie. Binnen de verblijfsrecreatie ging het vooral slecht met de kampeerterreinen (-4,6%) maar ook in het aantal gasten op huisjesterreinen (-0,2%) zat geen groei. Nederlandse campings hadden naar alle waarschijnlijkheid last van een natte en sombere junimaand.


Minder Duitsers in juni

In juni was Nederland vooral minder populair bij gasten uit Duitsland (-13,7%). Dat zou kunnen komen omdat in 2015 de start van de zomervakantie in Nordrhein-Westfalen net in juni viel en dit jaar in de eerste week van juli. Het inkomend toerisme uit België (+6,6% en het Verenigd Koninkrijk (+7,5%) zat in de lift. Over het hele eerste halfjaar zag Nederland alleen minder toeristen uit Denemarken (-5,5%) en (Italië (-2,3%).


Sterkste groei in Noord-Holland

Op Flevoland (-5,%), Limburg (-3,1%) en Zeeland (-1,9%) na zagen alle provincies meer gasten in logiesaccommodaties. De sterkste groei was, niet heel verwonderlijk, in Noord-Holland (+7,7%) waar Amsterdam het toerisme trekt. Maar ook Gelderland (+6,9%), Overijssel (+6,7%) en Noord-Brabant (+6,1%) konden mooie groeicijfers noteren. Maar ook Friesland (+5,2%), Groningen (+4,7%), Drenthe (+3,8%), Utrecht (+3,4%) en Zuid-Holland (+3,4%) zagen meer gasten.


Conclusie

En dan terug naar de vraag Hapert het Nederlands toerisme? Als we naar de totaalcijfers kijken, beslist niet. Voor een groei in klandizie van 4,5% zullen veel bedrijven tekenen. Zeker als we kijken dat de groei in het eerste halfjaar van 2015 maar 3,0% was. Weliswaar was de groei in het eerste halfjaar 2014 sterk (6,5%) maar dat was na een slecht 2013 (-0,3%). Vergelijken we de groei in het eerste halfjaar van 2016 met die van heel 2015 (+4,1%) dan doen we het helemaal niet slecht. Verontrustend zijn de laatste drie maanden waarin vooral de verblijfsrecreatie slecht scoort.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, hotels, verblijfsrecreatie, kampeerterreinen, bungalowparken

CELTH



||| Nieuws |||

04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...