Geplaatst op: 14-09-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hotels moeten een chief digital officer aanstellen

Hotels moeten een chief digital officer aanstellen

Het thema data speelt een steeds centralere rol in de dagelijkse praktijk van de hotellerie. Hoteliers zullen moeten kiezen tussen optimaal samenwerken met online travel agents of zelf een chief data officer aanstellen die met de data aan de slag gaat. Dat zei Jan van der Doelen, Sectormanager Leisure van ING gisteren op de Hosta 2016 bijeenkomst.


Volgens de bank hebben technologische innovatie en digitalisering tot grote veranderingen geleid wat betreft de transparantie van het hotelaanbod, het boekingsproces, de marketing, het bepalen van de kamerprijzen en de kennis over de gast. "Je moet de data voor je laten werken om een optimaal rendement te behalen”, zei Van der Doelen die stelde dat hotels op twee fronten met data aan de slag moeten. "Zij moeten zien om te gaan met de analyse van gastdata én hoteldata en van interne én externe bronnen om zowel kwaliteit als bezetting op niveau te krijgen.”


Data als grondstof
Data is de grondstof voor veel verbeteringen in het hotel en de hotelprocessen. De kennis over gasten is beter toegankelijk voor medewerkers en dat ondersteunt persoonlijke interactie voor, tijdens en na het verblijf. Hotelpersoneel blijft een sleutelpositie vervullen, maar hun rol verandert bijvoorbeeld wanneer gasten vooraf hun eigen kamer gaan kiezen en op afstand kunnen inchecken. Dat bekent dat de gast meer controle over zijn boeking en verblijf krijgt en daardoor meer gastvrijheid ervaart.

Data wordt geld waard
Data wordt volgens Van der Doelen ook geld waard waarbij de waarde van een hotel wordt bepaald door locatie, merk en data. Toch wil de bank niet direct een geldbedrag op hoteldata plakken: "Maar hotels die goed gebruik maken van data hebben een betere exploitatie die beter financierbaar is."
Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/leisure/Data-opent-deuren-voor-hotels.html
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, innovatie, data

CELTH




||| Nieuws |||

25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.
25/08/25
Nieuwe natuur voor Almere
Aan de noordkant van stadsbos Pampushout in Almere werken Flevo Landschap aan een bijzonder project: de Gouden Randen. Op een gebied van zo’n 8 hectare realiseren we nieuwe, robuuste natuur.
25/08/25
Groei verkoop speedpedelecs vlakt af
Op 1 januari 2025 telde Nederland 35,4 duizend speedpedelecs, ruim 2 duizend stuks meer dan een jaar eerder. Dat is een toename van 6,5 procent. Het aantal van deze snelle elektrische fietsen groeit niet meer zo snel.
25/08/25
Oproep: stop indexeren accijns brandstof
Tijdens de vakantie zagen veel Nederlanders dat brandstof in het buitenland goedkoper is aan de pomp. De ANWB doet een dringende oproep aan het kabinet om de jaarlijkse indexering van de accijns op brandstof stop te zetten.
25/08/25
Exclusief voor leden
SAIL 2025 trekt 2,5 miljoen bezoekers
Het grootste evenement van Nederland zit erop. Gister vond de Sail-out plaats van de schepen. Ook dit trok weer vele tienduizenden mensen. De SAIL-organisatie meldt dat het evenement 2,5 miljoen bezoekers trok.
22/08/25
Steeds meer mensen blijven sporten tijdens de vakantie
De laatste jaren kiezen steeds meer mensen ervoor om ook tijdens hun vakantie te sporten. Waar een vakantie vroeger vooral draaide om luieren en lekker eten, willen veel mensen nu hun gezonde ritme vasthouden. Hotels met sportfaciliteiten worden daardoor steeds populairder. Het idee dat je je dag kunt beginnen met een korte training van een kwartiertje spreekt veel vakantiegangers aan. Zo start je met energie, zonder dat je gelijk een intensief sportschema hoeft te volgen.
22/08/25
Exclusief voor leden
Nu al succesvol jaar voor Princessehof
Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden ontving gisteren zijn 50.000ste bezoeker van dit jaar. Een bijzondere mijlpaal: normaal gesproken trekt het museum jaarlijks zo’n 35.000 tot 40.000 bezoekers.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...