Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-07-2016
Auteur: Marc Gerlings

Nederland groeit van 6,6 naar 10,5 miljoen wandelaars

Nederland groeit van 6,6 naar 10,5 miljoen wandelaars
Het aantal wandelaars in Nederland was nog nooit zo hoog. Dit blijkt uit de Nationale Wandelmonitor die Stichting Wandelnet vandaag publiceerde. Sinds 2010 steeg het aantal Nederlanders dat wandelt voor het plezier van 6,6 naar 10,5 miljoen. Wandelaars wandelen gemiddeld zeven kilometer per keer en wordt er op jaarbasis 1,7 miljard euro uitgegeven aan deze vrijetijdsbesteding.

Populairste vrijetijdsbesteding
Wandelen is de meest ondernomen vrijetijdsbesteding in Nederland. Jaarlijks worden er 441 miljoen recreatieve wandelingen gemaakt. Winkelen in de binnenstad (202 miljoen keer) en uit eten gaan (194 miljoen keer) volgen op de tweede en derde plaats. Ongeveer twee op de drie Nederlanders maakt weleens een wandeling voor het plezier. De voornaamste redenen om te gaan wandelen zijn buiten willen zijn (30%), gevolgd door ontspanning (23%) en het op peil houden van de conditie (13%). Men wandelt het liefst in bosgebied (24% van de wandelaars), maar ook een ommetje door de eigen wijk is populair (22%). De meeste wandelingen per inwoner worden gemaakt in Zeeland, Limburg en Friesland.

Meer buiten willen zijn
Verschillende trends en ontwikkelingen kunnen de toename in het aantal wandelaars verklaren. Zo is ‘buiten zijn’ steeds populairder: tweederde van de Nederlanders zou graag meer tijd in de buitenlucht doorbrengen dan men nu doet. Ook zijn steeds meer mensen bewust met hun gezondheid bezig. Door gezond te eten, maar ook door meer te bewegen. Wandelen sluit niet alleen aan bij deze behoefte aan beweging, maar ook bij de behoefte aan balans: mindful in het hier-en-nu zijn, de natuur opzoeken en al wandelend je hoofd leegmaken.

Economie en gezondheid
Op jaarbasis wordt er in Nederland 1,7 miljard euro uitgegeven aan wandelen. Daarvan wordt het grootste deel uitgegeven aan vervoer naar het startpunt van de wandeling (494 miljoen euro), wandelkleding (347 miljoen euro) en wandelvakanties (322 miljoen euro).

In het nummer van Recreatie & Toerisme augustus / september verschijnt een achtergrondartikel met meer cijfers en commentaren.

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Boekingsplatform Vipio lanceert rubriek 'Bekend van TV'
Vipio heeft een speciale categorie gelanceert in de nieuwe rubriek over accommodaties die eerder te zien waren in populaire televisieprogramma's.
15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...