Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Amsterdam scoort een 8,4 bij bezoekers

Amsterdam scoort een 8,4 bij bezoekers
Bron: Shutterstock

Amsterdam wordt door toeristen met een 8,4 hoog gewaardeerd. Dit blijkt uit het vierjaarlijkse bezoekersonderzoek van Amsterdam Marketing dat vandaag gepresenteerd wordt. In het vorige onderzoek lag de waardering nog op een 8,1. Ook de regio scoort goed, een 8,0.


Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van maar liefst 12.000 respondenten uit verschillende landen wereldwijd en laat zien wie de bezoekers zijn, wat ze besteden, doen en vinden van Amsterdam en de regio.


Ontevreden over prijzen

Bezoekers zijn nog steeds ontevreden over de hoge prijzen in Amsterdam. Hoewel de prijs-kwaliteitsverhouding ten opzichte van 2011 beter wordt gewaardeerd (+0,2), scoort het met een 7,1 nog steeds lager dan de meeste andere punten.


Bijna de helft bezoekers in Amsterdam afkomstig uit eigen land

In vergelijking met 2011 is het aantal bezoekers in Amsterdam met 15% gestegen en het aantal bezoekdagen bijna verdubbeld (+94%). In 2015 registreerde Amsterdam naar schatting 17 miljoen bezoekers die samen 139 miljoen bezoekdagen genereerden. Kortom: er komen meer mensen en ze blijven langer. Het onderzoek toont dat bijna de helft (45%) van de bezoekers in Amsterdam afkomstig is uit eigen land. Overigens groeit het inkomend toerisme een stuk sterker. Tussen 2012 en 2015 groeide het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam met 23% naar 10,6 miljoen. Nederlanders bleven in 2015 ruim 2 miljoen nachten in de hoofdstad slapen (+23%).


Kwart van de internationale bezoekers trekt de regio in

Bijna een kwart van de internationale bezoekers in Amsterdam trekt ook de regio in, bijvoorbeeld naar de Zaanse Schans, Edam of Haarlem. Bereikbaarheid van de attracties is daarbij bepalend voor hun keuze. Frans van der Avert, algemeen directeur Amsterdam Marketing: "Om de balans in de stad te waarborgen, stimuleren we al jaren een actieve spreiding van bezoekers, het is duidelijk dat dit zijn vruchten afwerpt.”


Museumbezoek nog steeds populair

Bezoekers blijven langer, komen vaker terug en besteden meer tijd aan cultuur in de stad dan in 2011. Museumbezoek is nog steeds ongekend populair: 79% van de Amsterdambezoekers gaat naar een museum. Met name Nederlanders blijven vaker overnachten, veelal bij familie of vrienden in de stad thuis.


Verblijfsbezoekers geven veel meer uit dan dagbezoekers

Toeristische verblijfsbezoekers in Amsterdam geven 72% meer uit dan dagbezoekers (exclusief accommodatie). Rekenen we de gemiddelde uitgaven voor de accommodatie (€54,82) mee, dan besteden toeristische verblijfsbezoekers €157,90 per dag per persoon, tegen € 59,77 voor een dagbezoeker. De totale bestedingen van deze groep zijn met 3% gestegen. Deze stijging komt door de hogere uitgaven voor de verblijfsaccommodatie, deze zijn namelijk met 10% gestegen ten opzichte van 2011. De overige uitgaven (exclusief accommodatie) zijn stabiel.

Trefwoorden: toerisme, dagbezoek, stedelijk toerisme, citytrips, amsterdam

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...