Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Samenwerking drijft cijfer Duitse kampeerders in Overijssel omhoog

Samenwerking drijft cijfer Duitse kampeerders in Overijssel omhoog

In 2015 brachten 115.000 Duitse toeristen hun vakantie door in Overijssel, goed voor 355.000 overnachtingen. De stijging van 25% ligt een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde van 10%. Dat komt vooral door een samenwerkingsverband van kampeerbedrijven dat zich sterk richt op de Duitse kampeerder.

Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost: "Met name kampeeraccommodaties richten zich nadrukkelijker op de Duitse gast, die vooral in het voor- en naseizoen hun vakantie in Nederland doorbrengen. Dankzij de samenwerking in Euregio verband, met name via het project ‘Grenzeloze Toeristische Innovatie’ (GTI) wordt het voor Overijsselse ondernemers steeds aantrekkelijker zich te richten op de Duitse markt. Bovendien is inkomend toerisme één van de speerpunten in het provinciale vrijetijdsprogramma ‘Gastvrij Overijssel’, waarmee de aankomende jaren een extra impuls zal worden gegeven aan deze kansrijke markt.”


Vlamingen komen om te genieten

Nederland is in België een populaire bestemming voor een korte vakantie. In 2015 steeg het aantal Belgische toeristen dat Overijssel bezocht tot 63.000, goed voor 173.000 overnachtingen. Dat is een stijging van 34%, terwijl nationaal de toename 7% bedraagt. MarketingOost heeft in samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) campagne gevoerd in Vlaanderen.

Veerle Hellemans, Vlaanderenspecialist bij NBTC: "Vlamingen zijn echte genieters. Op vakantie is genieten de favoriete activiteit en fietsen is daarbij de rode draad.Overijssel is een aantrekkelijke bestemming dankzij het gevarieerde landschap en de uitstekende faciliteiten. Maar het is bovenal de gastvrijheid en de aandacht die men in Overijssel graag besteedt aan zijn gasten die de Vlaming zo charmeert. Op vakantie wordt niet bezuinigd en genieten de Vlamingen volop van al het moois dat de regio te bieden heeft.”


Nat maar goed seizoen?

Toeristische ondernemers in Overijssel zijn overwegend positief gestemd over het toeristisch seizoen van 2016. Ruim 25% verwacht betere resultaten dan vorig jaar, terwijl 8% van de ondernemers een negatieve ontwikkeling verwacht. 65% van de ondervraagden verwacht een vergelijkbaar jaar. Dat blijkt uit de Regiomonitor van MarketingOost. In totaal namen ruim 650 bedrijven deel aan het onderzoek, dat jaarlijks wordt uitgevoerd om de ontwikkelingen in de vrijetijdssector in Overijssel in beeld te brengen.
Trefwoorden: kamperen, samenwerking, Overijssel

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...