Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe Kasteelhoeve Wange het meest duurzame toeristische verblijf ter wereld werd

Hoe Kasteelhoeve Wange het meest duurzame toeristische verblijf ter wereld werd
De Vlaamse Kasteelhoeve Wange is uitgeroepen tot het meest duurzame toeristische verblijf ter wereld. Het seminariecentrum en gastenverblijf uit Landen (Vlaams Brabant) haalde het voor een natuurcentrum uit Wales en een vakantiepark uit Kroatië. Hoe ze dat hebben bereikt lees je verderop in dit artikel, nu eerst het juryrapport.


De internationale jury van de Foundation for Environmental Education (FEE) kende de gouden medaille toe aan Kasteelhoeve Wange voor zijn coherente en geïntegreerde oplossingen op het vlak van waterbesparing. "De jury was ook heel tevreden met de ambitie van de directie om de kasteelhoeve 100% CO2-neutraal uit te baten. Kasteelhoeve Wange is door haar inspanningen en voortrekkersrol een excellent voorbeeld voor de globale toeristische sector,” zegt Miriam Van Loon, project manager bij Bond Beter Leefmilieu.


De accommodatie

Kasteelhoeve Wange is een 300 jaar oude vierkanthoeve die wordt geëxploiteerd als groepsaccommodatie en hotel. De accommodatie omvat 2 grote seminariezalen, 2 kleine vergaderruimtes en 16 kamers met 29 bedden. De gastvrijheidsaanpak is bijzonder. In de open keuken wordt voor de gasten wel gekookt maar ze moeten zelf het eten halen en de tafels afruimen. Ook het sleutelbeheer moet in de groep zelf worden geregeld. Dat is geen besparing maar een bewuste keuze die voor een huiselijke sfeer zorgt waardoor gasten zich minder gast en meer bewoner voelen. De hoeve zelf ligt aan het einde van een doodlopende kasseiweg, in een bocht van de rivier de Kleine Gete, over een brug. Een natuurlijke bron ontspringt op het binnenplein. Een domein van 12 hectare weiden met poelen, beken en bosjes omringt de hoeve en wordt begraasd door een grote kudde paarden. Een eigen wandelpad doorkruist de site.




Minister Ben Weyts: Een voorbeeld voor alle collega's

"Kasteelhoeve Wange haalt de hoofdprijs van de Internationale Groene Sleutel Award naar Vlaanderen en daar mogen we allemaal trots op zijn”, zegt Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts. "De bekroning is helemaal verdiend. De toeristische sector in Vlaanderen staat bekend om zijn excellentie op elk gebied en scoort nu dus ook op ecologisch vlak. Kasteelhoeve Wange is echt ‘state of the art’ en een voorbeeld voor alle collega’s.” In Vlaanderen zijn er 120 toeristische bedrijven met een Groene Sleutel, en elk jaar neemt dit aantal nog verder toe.


Een duurzame exploitatie

Het bedrijf is continu bezig het verminderen van de milieubelasting zonder dat het inboet aan comfort. Aan de exploitatiekant betekent dat:

  • Het energie-, water- afvalbeheer wordt systematisch gescreend en bijgestuurd.
  • Recycling staat centraal.
  • Leveranciers worden aangesproken op duurzaamheid.
  • Zoveel mogelijk gebruik van streek-, bio- en fairtrade producten in de keuken.
  • Alle schooonmaakproducten dragen het eco-label.
Duurzaam investeren

Daarnaast heeft de kasteelhoeve bij de verbouwing steeds duurzame keuzes gemaakt waarbij (energie)besparing, hergebruik en zorg voor de leefomgeving centraal stonden:

  • Kasteelhoeve Wange zuivert al haar afvalwater met een gesloten biologisch zuiveringsstation. Het afvalwater wordt op een volledig natuurlijke manier gezuiverd, zonder toevoeging van chemische reinigingsmiddelen. De zuiveringsresultaten zijn beter dan de wettelijke normen en het gezuiverde water loopt dan ook gewoon in de beek die door het gebied loot.

  • Een bekken van 100.000 liter vangt het hemelwater op dat wordt gebruikt voor de toiletten en in de tuin.

  • Een installatie op houtsnippers verwarmt het hele complex CO2-neutraal en voorziet ze van warm water. Vooralsnog komen deze houtsnippers van een leverancier op 5 kilometer afstand. Op termijn staan moeten deze op het eigen terrein worden geproduceerd.

  • Bij de renovatie is gekozen voor een doorgedreven isolatie. Daarmee is een K-waarde van 29 bereikt, een zeer hoge waarde voor een renovatie. Er is geen airconditioning geplaatst: de dikke geïsoleerde muren houden de ruimtes lekker koel in de zomer.

  • Het gebruikte hout (dakstructuur, ramen, vloeren) heeft het FSC label. Het grootste deel van muren en dak is geïsoleerd met natuurlijke materialen (Gutex = houtwol en isofloc = oude papiersnippers). Zij schermen warmte en geluiden in zeer sterke mate af. De kamers onder het dak zijn daardoor erg stil en in de zomer koel, zonder airconditioning.

  • De vijver vangt het hemelwater van de daken op. Alle planten in de tuin zijn inheems. Bij de keuze van de aanplanting is gezorgd voor een natuurlijk evenwicht tussen de plantensoorten ontstaat, waardoor onderhoud op termijn niet of minimaal nodig is. De 12 hectare akkers die bij de hoeve horen, zijn omgevormd tot natuurlijke, met bio-grassen en kruiden ingezaaide weiden. De weiden worden op natuurlijke wijze beheerd, zonder gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en meststoffen. Een aantal poelen en beken zijn aangelegd om de natuurlijke biotoop van de vallei te herstellen. Een boomgaard met 25 hoogstammen oude rassen appels en peren is recent aangelegd in de weide vooraan de hoeve.

  • Het hele dak van de rijhal (200m2) is vol gelegd met 98 fotovoltaïsche zonnepanelen. De volledige elektriciteitsbehoefte wordt zo gedekt door groene energie die zelf wordt geproduceerd.

Link: http://www.kasteelhoevewange.be/pages/duurzaam.html
Trefwoorden: duurzaam toerisme, groepsaccommodatie

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...