Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Strandpaviljoens zijn groeidiamant voor de Nederlandse horeca

Strandpaviljoens zijn groeidiamant voor de Nederlandse horeca
Binnen de Nederlandse horeca is het strandpaviljoen een groeidiamant. De afgelopen tien jaar groeide het aanbod met 13% waar het aanbod in de gehele horeca gemiddeld op 7% uitkwam. De afgelopen vijf jaar kwamen er 33 strandpaviljoens bij. Op Groningen na kwamen er in alle provincies meer strandpaviljoens. Dat blijkt uit de nieuwste publicatie van Van Spronsen & Partners, Het strandpaviljoen in beeld.


Nederland telt momenteel 411 strandpaviljoens, ten opzichte van 2012 een groei van 9%. Vooral in de kustprovincies kwamen er veel strandpaviljoens bij. In de kustprovincies staan nu 387 strandpaviljoens, dat waren er vijf jaar geleden nog 27 minder. In de niet-kustprovincies telden de onderzoekers 24 strandpaviljoens, zes meer dan in 2012. De enige provincie zonder strandpaviljoen is Drenthe.


Aanbod geconcentreerd in 10 gemeenten

De meeste strandpaviljoens staan in de gemeente Den Haag (77 paviljoens, +12%), gevolgd door Zandvoort (35 paviljoens, +0%) en Veere (27 paviljoens, +17%). Zij bezetten de drie hoogste posities in de top 10 van gemeenten met strandpaviljoens. In die top tien treffen we 63% van het totale Nederlandse aanbod aan.



Omzet 300 miljoen euro

Volgens Strand Nederland (die maar 321 strandpaviljoens telt) wordt door strandpaviljoens zo' n 300 miljoen euro omzet. De meeste strandpaviljoens (56%) hebben een omzet van € 300.000 tot € 800.000, 28% draait meer dan € 800.000 en 16% minder dan € 300.000.


Toekomstverwachting

De onderzoekers van Van Spronsen verwachten dat het aanbod de komende jaren licht zal toenemen. Dat komt door een groeiende interesse van de consument in buiten leven en de inspanningen van NBTC in het profileren van de Nederlandse kust als internationale bestemming. Ook buiten de kustprovincies zal de groei doorzetten. Aan de kust hebben ondernemers te maken met beperkte groeimogelijkheden door overheidsregels.


Trends

In de publicatie sommen de onderzoekers een keur aan trends op waar ondernemers op in kunnen spelen. Hieronder de highlights.


Duurzaamheid

Ondernemers zullen meer aandacht moeten schenken aan duurzaamheid omdat het bewustzijn van de consument voor het milieu al maar toeneemt. Investeren in zonnepanelen ligt mede vanwege de zonnige ligging voor de hand.


Zandterras en ontbijt

De onderzoekers zien steeds meer zandterrassen. Dit zijn terrassen aan de buitenzijde van het omheinde terras, waar gasten met de ‘voetjes in het zand’ kunnen genieten van hun drankje en bittergarnituur. Meestal zijn het relaxte loungebanken, zitzakken en schommelbanken. Strandpaviljoens lopen voorop in het aanbieden van ontbijt en zullen dit naar verwachting nog verder uitbreiden.


Speeltoestellen

Strand Nederland signaleert dat steeds meer paviljoens investeren in speeltoestellen voor kinderen. Onder het mom van ‘als de kids happy zijn, zijn papa en mama dat ook’ een zeer logische gedachte.


Luxe

Strandpaviljoens moeten ook een kwaliteitsslag zien te maken. De tijd van koelboxen en plastic klapstoeltjes op het strand is op veel plekken voorbij. Luxe en comfortabele, van duurzame materialen gemaakte loungemeubelen zijn in opkomst, uiteraard tegen een bepaalde prijs. De nadruk ligt in de toekomst meer op het overtreffen van de wensen van de badgast; het aanbieden van een complete en luxe strandervaring. Strandpaviljoens hebben in de toekomst een dermate gevarieerd aanbod dat alles aanwezig is: culinaire belevenissen, wellness, luxe loungesets, workshops en ’s avonds een danceparty met DJ.

Link: http://www.spronsen.com/downloads/Brancheboekjes/Het%20Strandpaviljoen%20in%20Beeld%202016.pdf?utm_medium=email&utm_campaign=Brancheboekje+-+%27Het+Strandpaviljoen+in+...&utm_source=YMLP&utm_term=Download+hier+het+brancheboekj...
Trefwoorden: dagrecreatie, strandpaviljoens, kustgebieden

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...