Geplaatst op: 01-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Recreatiediensten door hogere arbeidskosten in twintig jaar tijd flink duurder

Recreatiediensten door hogere arbeidskosten in twintig jaar tijd flink duurder
Diensten zijn de afgelopen twintig jaar bijna tweemaal zo hard in prijs gestegen als goederen. Vooral recreatiediensten werden flink duurder.


Diensten, zoals horeca, huren en vervoer, werden sinds begin 1996 gemiddeld bijna 60 procent duurder. Goederen als auto’s en voeding stegen ruim 30 procent in prijs. Gemiddeld zijn de prijzen in Nederland tussen 1996 en 2016 met 45 procent gestegen. Dat meldt CBS.


Recreatiediensten +72%

Recreatiediensten, zoals een bezoek aan een pretpark, museum of restaurant, stegen gemiddeld 72 procent in prijs. Ook pakketreizen, hotels en bungalowparken en campings werden flink duurder. Over het algemeen is de prijs van arbeid een belangrijke kostenpost voor de leveranciers van diensten. De loonkosten per gewerkt uur stegen in twintig jaar tijd met 72,3 procent.


Tabel 1: Consumentenprijzen; prijsindex 2015=100


Entree attracties en evenementen Pakketreizen  
Hotels, motels, e.d. Bungalowparken,
campings, e.d.





1996 48 64 64 60
2000 57 69 71 67
2005 75 79 85 79
2010 87 90 94 94
2015
100 100 100 100

Bron: CBS


Prijsontwikkeling diensten constanter dan van goederen

De prijzen van diensten fluctueerden door de jaren heen veel minder dan die van goederen. Alleen in 2006 was de prijsstijging van diensten relatief gering doordat de onroerendzaakbelasting voor huurders werd afgeschaft. Gemiddeld stegen de prijzen van diensten jaarlijks met 2,4 procent en er was geen enkel jaar waarin de prijzen daalden. De prijzen van goederen stegen met een gemiddelde van 1,4 procent een stuk minder hard. Omstreeks 2009 en vanaf 2014 daalden de prijzen, mede door de prijsdaling van energieproducten in die perioden.



Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/22/diensten-meer-in-prijs-gestegen-dan-goederen
Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, cultuur, horeca

CELTH




||| Nieuws |||

01/09/25
Opening Open Monumentendag in Schiedam
Dit jaar is Schiedam de gastgemeente van de VriendenLoterij Open Monumentendag. Op vrijdag 12 september geeft Open Monumentendag-ambassadeur Janny van der Heijden samen met burgemeester Harald Bergmann van Schiedam het startsein voor het grootste gratis culturele evenement van Nederland.
01/09/25
Horeca van vakantieparken en campings groeide met 6% (Q2-2025)
De horeca beleefde een groeisprintje in het tweede kwartaal van 2025 met 5,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van logiesverstrekking lag ook hoger, met 4,5 procent hoger. De omzet van eet- en drinkgelegenheden was 5,9 procent hoger.
29/08/25
15.000 hotels in Europa in massaclaim tegen Booking.com
Bijna 1.100 Nederlandse hotels sloten zich aan bij een Europese massaclaim tegen Booking.com, dat he...
29/08/25
Genieten van Maasvallei vanaf mobiel uitkijkpunt
In de Limburgse plaats Itteren staat sinds deze week op de dijk een verplaatsbaar uitkijkpunt. Dat r...
28/08/25
Vakantiepark Marina Beach gesloten
Vakantiepark Marina Beach aan de Zeeuws-Vlaamse kust is onverwacht gesloten. De reden is dat er geen exploitatievergunning door de gemeente Terneuzen wordt verleend.
26/08/25
Exclusief voor leden
Is de vakantiewoning nog een aantrekkelijke investering?
De aantrekkelijkheid van een tweede woning als investering staat onder druk. Waar vakantiewoningen jarenlang golden als een stabiele en winstgevende belegging, is nu een duidelijke kentering zichtbaar.
26/08/25
Exclusief voor leden
Grote verschillen in NPS-score van touroperators
Touroperators scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +62. Buro Scanbrit scoort het hoogst op klanttevredenheid (+97) en Effeweg.nl (+37) het laagst. Jongeren zijn het meest kritisch in de NPS voor touroperators. Nederlanders van 50 jaar en ouder zijn het meest tevreden.
25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.

||| Agenda |||

03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...