Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zaandam zet studenten in op nieuw VVV-punt

Zaandam zet studenten in op nieuw VVV-punt
v.l.n.r. Marieke Vesseur (Sugarstars), Dennis Straat (wethouder Zaanstad), Marc Vesseur (Sugarstars), Eduard Pieter Oud (zakelijk directeur Amsterdam Marketing)

Zaandam heeft in het centrum een VVV-informatiepunt geopend. Het informatiepunt dat is gevestigd in een gebakswinkel Sugarstars wordt gerund door ROC-studenten en moet uitgroeien tot een volwaardige VVV.


Het nieuwe Zaanse VVV i Point werd geopend door wethouder Dennis Straat van Zaanstad en zakelijk directeur Eduard Pieter Oud van Amsterdam Marketing. De sterke groei van het toerisme in de Zaanstreek heeft de afgelopen jaren geleid tot een toenemende behoefte aan informatie en persoonlijke dienstverlening op toeristisch gebied. Met het nieuwe VVV-punt in het pand van Sugarstars op het Stadhuisplein wordt aan die behoefte tegemoet gekomen. Zaandam had lange tijd alleen in het Innhotel en op de Zaanse Schans een digitaal informatiepunt.


"We zijn er een tijd mee bezig geweest. Mooi dat het voor het zomerseizoen is gelukt. De behoefte bij de organisaties in de toeristische sector was groot en we zien natuurlijk ook steeds meer bezoekers naar Zaanstad komen. De Zaanse Schans is Nederlands grootste internationale trekpleister en het nieuwe stadshart en het industriële erfgoed trekken ook meer en meer bezoekers. Met de aanwezigheid van het VVV kunnen we die mensen beter van dienst zijn door informatie te verstrekken over ons aanbod en bevorderen dat ze meer tijd in de Zaanstreek doorbrengen. Verder kunnen we ze ook beter spreiden over onze regio en al het moois dat we te bieden hebben.”


Wethouder Straat, Zaanstad


Zeven dagen per week open

Zaanstad heeft de toeristische informatie in de voorgaande jaren met name in digitale vorm verstrekt. In het nieuwe informatiepunt in het centrum van Zaandam ontvangen bezoekers zowel digitale informatie als persoonlijke advisering zoals de verwijzing naar horeca en arrangementen. Verder wordt promotiemateriaal zoals brochures en plattegronden verstrekt en zijn er souvenirs en lokale producten te koop. Op deze manier wordt een begin gemaakt met een toeristische poort van Zaanstad voor Nederlandse en internationale bezoekers en natuurlijk voor bewoners. Het VVV is gevestigd in de winkel van Sugarstars; één van de groene huisjes op het Stadhuisplein, en is zeven dagen per week geopend. De vestiging begint als een zogeheten i Point en moet de komende tijd uitgroeien tot een volledig VVV-agentschap. Afstuderende ROC-studenten verzorgen de toeristische informatieverstrekking en dienstverlening.


Inzet is langer verblijf

Belangrijke insteek van het Zaanse VVV i Point is dat bezoekers van Zaandam zich niet alleen op de Zaanse Schans richten, maar ook naar de andere toeristische trekpleisters van Zaanstad gaan. Zo verblijven ze langer in de Zaanstreek en ondernemen ze meer in de streek. De opening van het VVV past in het streven van de gemeente Zaanstad om het toerisme een kwaliteitsimpuls te geven, zowel aan de aanbodkant als qua bezoekersaantallen. Bovendien draagt het beter uitdragen van de Zaanse trekkers bij aan de regionale behoefte om toeristen die Amsterdam en de Metropoolregio bezoeken, meer over de regio te verspreiden.


Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv, noord-holland

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...