Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote attractieparken groeien wereldwijd

Grote attractieparken groeien wereldwijd
De 25 grootste attractieparken in de wereld hebben vorig jaar 235,6 miljoen bezoekers getrokken. Dat zijn er 5,4% meer dan in 2014. De top 10 groeide met 7,2% een stuk sterker. In Europa was de groei met, 2,8% een stuk gematigder. Dat blijkt uit de TEA/AECOM 2015 Theme Index.

Het populairste keten is Walt Disney die 137,9 miljoen bezoekers wist te trekken, een groei van 2,7%. Op grote afstand volgt Merlin met 62,9 miljoen bezoekers (+0,2%). Universal staat met 44,9 miljoen bezoekers op een derde plek maar wist met 11,8% wel sterk te groeien.

De top drie van populairste parken wordt gedomineerd door Disney. Best bezochte attractiepark ter wereld is Magic Kingdom van Walt Disney in Florida met 20,5 miljoen bezoekers (+6,0%), gevolgd door Disneyland in Californië met 18,3 miljoen bezoekers (+9,0%) en Tokyo Disneyland met 16,6 miljoen bezoekers (-4,0%). Best bezochte Europese park vinden we terug op plaats negen en is Disneyland Parijs dat 10,4 miljoen bezoekers wist te trekken en met 4,2% groeide.

Enige Nederlandse park in de top 25 is de Efteling dat met 4,7 miljoen bezoekers op een 24ste plaats staat. De Efteling groeide tussen 2014 en 2015 qua aantallen bezoekers met 6,4%. In Europa staat de Efteling op een vierde positie na Disneyland Parijs (10,4 miljoen bezoekers, +0,2%), Europa-Park (5,5 miljoen bezoekers, +3,4%) en Tivoli Gardens (4,7 miljoen bezoekers, +1,2%). In Europa groeide de belangstelling voor twintig attractieparken met 2,8% tussen 2014 en 2015. De afgelopen vijf jaar in totaal met 8,7% naar 61,2 miljoen.

In de top 20 van populairste musea staat Nederland met het Rijksmuseum op positie 14 met 2,4 miljoen bezoekers (-4,1%) en het Van Goghmuseum op positie 18 met 1,9 miljoen bezoekers (+18,0%).  De grote Europese musea wisten in totaal 75,4 miljoen bezoekers te trekken dat waren er 1,7% minder dan in 2014.

Later meer.....
Link: http://www.aecom.com/content/wp-content/uploads/2016/05/2015_Theme_Index__Museum_Index.pdf
Trefwoorden: attractieparken, bezoekers

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.