Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote attractieparken groeien wereldwijd

Grote attractieparken groeien wereldwijd
De 25 grootste attractieparken in de wereld hebben vorig jaar 235,6 miljoen bezoekers getrokken. Dat zijn er 5,4% meer dan in 2014. De top 10 groeide met 7,2% een stuk sterker. In Europa was de groei met, 2,8% een stuk gematigder. Dat blijkt uit de TEA/AECOM 2015 Theme Index.

Het populairste keten is Walt Disney die 137,9 miljoen bezoekers wist te trekken, een groei van 2,7%. Op grote afstand volgt Merlin met 62,9 miljoen bezoekers (+0,2%). Universal staat met 44,9 miljoen bezoekers op een derde plek maar wist met 11,8% wel sterk te groeien.

De top drie van populairste parken wordt gedomineerd door Disney. Best bezochte attractiepark ter wereld is Magic Kingdom van Walt Disney in Florida met 20,5 miljoen bezoekers (+6,0%), gevolgd door Disneyland in Californië met 18,3 miljoen bezoekers (+9,0%) en Tokyo Disneyland met 16,6 miljoen bezoekers (-4,0%). Best bezochte Europese park vinden we terug op plaats negen en is Disneyland Parijs dat 10,4 miljoen bezoekers wist te trekken en met 4,2% groeide.

Enige Nederlandse park in de top 25 is de Efteling dat met 4,7 miljoen bezoekers op een 24ste plaats staat. De Efteling groeide tussen 2014 en 2015 qua aantallen bezoekers met 6,4%. In Europa staat de Efteling op een vierde positie na Disneyland Parijs (10,4 miljoen bezoekers, +0,2%), Europa-Park (5,5 miljoen bezoekers, +3,4%) en Tivoli Gardens (4,7 miljoen bezoekers, +1,2%). In Europa groeide de belangstelling voor twintig attractieparken met 2,8% tussen 2014 en 2015. De afgelopen vijf jaar in totaal met 8,7% naar 61,2 miljoen.

In de top 20 van populairste musea staat Nederland met het Rijksmuseum op positie 14 met 2,4 miljoen bezoekers (-4,1%) en het Van Goghmuseum op positie 18 met 1,9 miljoen bezoekers (+18,0%).  De grote Europese musea wisten in totaal 75,4 miljoen bezoekers te trekken dat waren er 1,7% minder dan in 2014.

Later meer.....
Link: http://www.aecom.com/content/wp-content/uploads/2016/05/2015_Theme_Index__Museum_Index.pdf
Trefwoorden: attractieparken, bezoekers

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...