Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Meer dan 10.000 banen in de Flevolandse vrijetijdssector

Meer dan 10.000 banen in de Flevolandse vrijetijdssector
De vrijetijdssector van Flevoland is in 2015 voor het eerst de grens van 10.000 banen gepasseerd. De groei kwam vooral vanuit de verblijfsrecreatie en horeca.


De werkgelegenheid in de Flevolandse vrijetijdssector groeit al enige jaren: van 9.065 banen in 2010 tot 10.185 banen in 2015, een groei van 11%. Het afgelopen jaar is de groei verdubbeld van 2% (2013/2014) naar 4% (2014/2015). Er is een groei zowel in fulltime-, parttime-, als in uitzendbanen. Dat blijkt uit een analyse van het Vestigingsregister Flevoland.


Meer fulltimers

De meeste banen (5.676) betreffen fulltime aanstellingen. Het aantal parttime banen ligt op 4.092. Van uitzendbanen wordt maar weinig (4% van alle banen) gebruik gemaakt. Het aandeel parttime banen is sinds 2015 gedaald van 40% naar 37%. Zoals te verwachten vinden we in Flevoland de meeste parttimers in de horeca (1.970).


Vooral meer mensen aan de slag in verblijfsrecreatie en horeca

De groei in de Flevolandse vrijetijdssector laat zich met name zien bij verblijfsaccommodaties (1.498 banen, +24% t.o.v. 2011) en horeca (4.653 banen, +12%). De groei in banen bij verblijfsaccommodaties was enigszins te verwachten door de eerder gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek over de groei van het aantal overnachtingen in Flevoland van 2.364.000 in 2014 naar 2.373.000 in 2015.Ook in cultuur, recreatie en amusement groeide het aantal banen sterk (1.200 banen, +25%).


Tabel 1: Aantal banen in de toeristisch-recreatieve sector in Flevoland


Sector erg blij

"Voor Toerisme Flevoland zijn dit prachtige cijfers", aldus Rinkje Tromp. "Omdat men tijdens een verblijf in vakantie of weekend meestal ook andere dagrecreatieve activiteiten doet en horeca bezoekt". Mike Bosman, general manager CenterParcs De Eemhof, onderschrijft deze cijfers. "In 2015 heeft CenterParcs De Eemhof een record qua aantal boekingen gerealiseerd en deze trend gaat zich in 2016 voortzetten”. Ook bij Batavia Stad Fashion Outlet is er groei in werkgelegenheid. Patrick Jansen, Centre Director: "Met de komst van nog meer internationale modemerken zal het aantal arbeidsplaatsen de komende jaren nog verder gaan groeien”.


Investeringen lonen

De vrijetijdsector in Flevoland heeft zich sterk ontwikkeld de afgelopen jaren en laat ook een groot aantal investeringen zien van toeristische ondernemers. Zoals bijvoorbeeld de bouw van nieuwe huisjes in Walibi Village door Walibi Holland (2014) en de lancering van de nieuwe achtbaan Lost Gravity (2016). Of de uitbreidingen bij De Orchideeën Hoeve (2016), de nieuwe camping bij Netl de Wildste Tuin (2016), het nieuwe Buitencentrum Oostvaardersplassen (2013) en de vorige week aangekondigde komst van een Van der Valk hotel bij Lelystad Airport. Al deze ontwikkelingen versterken het toeristisch product van Flevoland.


Provincie verwacht veel van nieuwe projecten

Ook Gedeputeerde Rijsberman is erg content met de cijfers en ontwikkelingen. "Deze cijfers zijn een mooi uitgangspunt voor de vrijetijdssector in Flevoland om de komende jaren op voort te bouwen. De verwachte groei van het internationaal toerisme naar Nederland, de ontwikkeling van projecten zoals Batavialand, Markerwadden, Nationaal Park Het Nieuwe Land, de komst van de Floriade naar Almere en de uitbreiding van Lelystad Airport zullen hier zeker aan bijdragen. Alsmede de inzet van Provincie Flevoland om steeds betere mogelijkheden te bieden voor de ondernemers in de vrijetijdssector.”

Trefwoorden: dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca, werkgelegenheid

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.