Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederland Europees voorloper in online boekingen

Nederland Europees voorloper in online boekingen
Europeanen boeken in toenemende mate tickets voor vervoer en verblijf online. In 2014 werd in de Europese Unie twee derde van de vliegtickets en meer dan de helft van de treinkaartjes online geboekt. Ook accommodaties worden voor ruim de helft online gereserveerd. Dat blijkt uit onderzoek van het statistisch bureau van de Europese Unie, Eurostat.


De toeristische sector is in de Europese Unie een voorloper als het gaat om de mogelijkheden tot online kopen. In 2015 had slechts 17% van alle bedrijven een webshop, in de accommodatiesector is dat bij 74% van de bedrijven mogelijk.


Nederlanders boeken bijna alle vliegtickets online

Ons land is in het boeken van vliegtickets en het reserveren van een accommodatie een absolute voorloper. Samen met Finland (90%) worden in ons land de meeste (81%) vliegtickets online geboekt. Het Europees gemiddelde is 67% met Roemenië (23%), Slowakije (27%), Tsjechië (38%), België (45%) en Griekenland (47%) aan de onderzijde van het spectrum.



Nederland koploper in het online boeken van accommodatie

Als het gaat om het online boeken van een accommodatie zijn we met 69% zelfs koploper, samen met Frankrijk (68%) en Luxemburg (67%). Daarbij is het online boeken van een binnenlandse accommodatie (63%) iets minder populair dan een buitenlandse (73%). In Roemenië (7%) en Bulgarije (9%) worden nauwelijks online vakantie-accommodaties geboekt. Gemiddeld wordt in de Europese Unie 55% van alle accommodaties online geboekt. Duitsland, een belangrijk herkomstland voor het Nederlands toerisme, zit met 60% boven het gemiddelde.



Link: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Statistics_on_ICT_use_in_tourism
Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, hotels, verblijfsaccommodaties

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...