Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederland Europees voorloper in online boekingen

Nederland Europees voorloper in online boekingen
Europeanen boeken in toenemende mate tickets voor vervoer en verblijf online. In 2014 werd in de Europese Unie twee derde van de vliegtickets en meer dan de helft van de treinkaartjes online geboekt. Ook accommodaties worden voor ruim de helft online gereserveerd. Dat blijkt uit onderzoek van het statistisch bureau van de Europese Unie, Eurostat.


De toeristische sector is in de Europese Unie een voorloper als het gaat om de mogelijkheden tot online kopen. In 2015 had slechts 17% van alle bedrijven een webshop, in de accommodatiesector is dat bij 74% van de bedrijven mogelijk.


Nederlanders boeken bijna alle vliegtickets online

Ons land is in het boeken van vliegtickets en het reserveren van een accommodatie een absolute voorloper. Samen met Finland (90%) worden in ons land de meeste (81%) vliegtickets online geboekt. Het Europees gemiddelde is 67% met Roemenië (23%), Slowakije (27%), Tsjechië (38%), België (45%) en Griekenland (47%) aan de onderzijde van het spectrum.



Nederland koploper in het online boeken van accommodatie

Als het gaat om het online boeken van een accommodatie zijn we met 69% zelfs koploper, samen met Frankrijk (68%) en Luxemburg (67%). Daarbij is het online boeken van een binnenlandse accommodatie (63%) iets minder populair dan een buitenlandse (73%). In Roemenië (7%) en Bulgarije (9%) worden nauwelijks online vakantie-accommodaties geboekt. Gemiddeld wordt in de Europese Unie 55% van alle accommodaties online geboekt. Duitsland, een belangrijk herkomstland voor het Nederlands toerisme, zit met 60% boven het gemiddelde.



Link: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Statistics_on_ICT_use_in_tourism
Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, hotels, verblijfsaccommodaties

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.