Geplaatst op: 12-05-2016
Auteur: Marc Gerlings

Weer trekt toerisme met Pinksteren naar beneden

Weer trekt toerisme met Pinksteren naar beneden

Het lijkt erop dat Pinksteren net een koudere periode is tussen twee warme fronten. Dat heeft flink invloed op het toerisme, het aantal vakanties in eigen land is in deze periode waarschijnlijk dik 3% lager in vergelijking met 2015. NBTC Holland Marketing verwacht dat er dit jaar 750.000 Nederlanders met vakantie gaan tijdens Pinksteren. Meer dan 60% viert vakantie in eigen land; dat zijn ruim 450.000 Nederlanders. Bijna 300.000 Nederlanders gaan naar het buitenland voor een korte vakantie. Pinksteren valt dit jaar op zondag 15 en maandag 16 mei.


Eerder en kouder

Vorig jaar gingen zo’n 800.000 Nederlanders op vakantie tijdens Pinksteren. Dit jaar is het de verwachting dat dit er zo’n 50.000 minder zullen zijn. Pinksteren valt een week eerder en de weersverwachtingen zijn wisselvalliger en kouder vergeleken met vorig jaar. Daarnaast valt de pinkstervakantie dit jaar vlak na de (lange) meivakantie waardoor er minder Nederlanders op uit trekken.


Kust en groen

Kamperen en een vakantie in een bungalow/vakantiehuisje zijn favoriet in eigen land tijdens Pinksteren. Bijna de helft van alle binnenlandse vakanties is een kampeervakantie. Hierbij is met name het weer een bepalende factor en gezien de koudere temperaturen, is het de verwachting dat er minder last minutevakanties worden ondernomen. Accommodaties aan de kust en in het ‘groene Nederland’ zijn populair voor een lang weekend weg. Tijdens Pinksteren wordt er bijna 100 miljoen euro besteed door vakantiegangers in eigen land.


40% in dichtbij buitenland

Bijna veertig procent van alle pinkstervakanties wordt in het buitenland doorgebracht. De populairste buitenlandse bestemmingen voor een korte vakantie tijdens Pinksteren zijn Duitsland, Frankrijk en België.
Trefwoorden: pinksteren, kamperen, bungalow, eigen land, onderzoek, weer

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...