Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ABN AMRO ziet omzet hotelbranche verder groeien

ABN AMRO ziet omzet hotelbranche verder groeien
TasfotoNL / Shutterstock.com
Het gaat goed met de Nederlandse hotelbranche waar in 2015 de omzet met 6 procent groeide. Ook in 2016 en 2017 zal de omzet verder groeien als gevolg van een sterke groei van het inkomend toerisme. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste prognose voor de branche.


Na herstel in 2014 groeide de omzet in 2015 met 6,1 procent. Dit kwam vooral doordat er 7 procent meer toeristen naar Nederland kwamen. Van de Nederlanders ging juist 1 procent minder op vakantie in eigen land. ABN AMRO verwacht in 2016 opnieuw meer gasten in Nederlandse hotels.


Groei ongelijk verdeeld

Volgens het NBTC neemt het aantal buitenlandse toeristen dit jaar met 3 procent toe. Ook het aantal Nederlandse vakantiegangers stijgt weer met ruim 1 procent. Dit zien we terug in een omzetgroei van naar verwachting 4 procent. Een geografisch zeer ongelijk verdeelde groei, dat wel. Toeristen reizen vooral af naar Amsterdam en de kustgebieden. Sinds 2009 is het inkomend toerisme in deze regio's met met maar liefst 50 procent gestegen.


Invloed Airbnb beperkt door sterke groei

De invloed van Airbnb op de kamerprijzen van hotels is nu nog beperkt door de groei van het inkomend toerisme. Het Nederlandse aanbod van logies op Airbnb bestaat uit ruim 15 duizend kamers en huizen, waarvan twee derde in Amsterdam. 7 procent van alle overnachtingen in Amsterdam vindt plaats in woningen.


Hotels binden ook toeristen aan zich

Hotels proberen in toenemende mate toeristen aan zich te binden met loyaliteitsprogramma’s die voorheen vooral waren gericht op de zakelijke markt. Hotels doen dat in respons op de concurrentie van online reisbureaus (ota’s), die gemiddeld 18 procent van de kamerprijs als fee voor bemiddeling vragen.


De bank signaleert drie belangrijke strategische trends in de hotelbranche:


Shift naar instant messaging: De populariteit van instant messaging-apps groeit razendsnel. Vooruitlopende marketeers verschuiven de focus op mobiele aanwezigheid daarom van hun eigen app naar deze berichtjesdiensten. Naast direct contact met de consument, kunnen ze allerlei relevante diensten aanbieden. Voor veel gasten voelt instant messaging als een natuurlijke vorm van mobiel communiceren, zelfs wanneer een computer (Chatbot) antwoordt.


Van product naar beleving: Millennials geven hun geld liever uit aan ervaringen dan aan spullen. Wat zij zoeken in een hotel? Niet te duur, authentiek, tussen de locals en liefst dichtbij de grote publiekstrekkers. Daarom zijn platforms als Airbnb en Wimdu ook zo razend populair. Hoteliers moeten zich aanpassen aan de veranderde klantwens. Evenementen als de start van de Giro d’Italia, de Nijmeegse Vierdaagse en het Amsterdam Dance Event zijn belangrijke aanknopingspunten.


Hotelkamer verkopen wordt goedkoper: ABN AMRO ziet een daling van de ‘distributiekosten’, ofwel de kosten om een hotelkamer te verkopen. Toenemende datatransparantie en nieuwe toetreders als TripConnect en Google zetten druk op de marges van tussenpersonen. Ook Europese wetgeving speelt een rol. Zo wordt het voor hotels juridisch eenvoudiger om pakketten en prijzen te communiceren via eigen kanalen. De grootste uitdaging voor de hoteliers hierbij: vaste gasten ook online herkennen, en ze dus niet telkens als nieuwe gasten behandelen.

Link: https://insights.abnamro.nl/branche/hotels-2/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, omzet, verwachtingen

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
10/07/25
Eerste Escape Tour gelanceerd in DrentheRoutes-app
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Breeland Recreatie in Annen is de eerste Escape Tour in de DrentheRoutes-app officieel gelanceerd. Wethouder Richard Heling van de gemeente Aa en Hunze gaf het startsein voor deze nieuwe recreatieve belevenis: een app-gestuurde speurtocht in de buitenlucht.
10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten