Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vlaamse provincies gaan binnenlands toerisme extra ondersteunen

Vlaamse provincies gaan binnenlands toerisme extra ondersteunen
De vijf Vlaamse provincies gaan samen met Logeren in Vlaanderen 200.000 euro extra uittrekken voor het stimuleren van het binnenlands toerisme.


Logeren in Vlaanderen is een publiek-private samenwerking tussen de vijf Vlaamse provincies (Provincie Antwerpen, Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen, Limburg en West-Vlaanderen) en de private logiessector (Horeca Vlaanderen en de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme). Bij de organisatie zijn ruim 500 kleine logiesondernemers aangesloten die onder de naam Logeren in Vlaanderen Vakantieland gezamenlijk campagne voeren.


Logiesondernemers hebben lagere bezetting

Uit online onderzoek door de provincies bij kleinschalige logiesuitbaters in Vlaanderen, blijkt zij dit jaar wel een extra stimulans kunnen gebruiken. Hoewel 77% geen impact ondervond, is er toch ook 23% van de ondervraagde logies dat aangeeft dat ze het laatste half jaar een lagere bezetting hebben als dezelfde periode het jaar voordien. Uiteraard spelen factoren mee zoals het weer en een vroege paasvakantie, maar na de aanslagen op 22 maart kreeg 46% van de logiesuitbaters te maken met annuleringen en/of minder boekingen. Logischerwijs kwamen de meeste annuleringen (77%) uit het buitenland, waardoor de impact voor uitbatingen met een groter aandeel buitenlandse toeristen, sterker voelbaar is. Er was echter ook een kleiner percentage landgenoten die hun binnenlandse vakantie afbliezen.


Provincies nemen verantwoordelijkheid

Gedeputeerde voor toerisme van de provincie Antwerpen Bruno Peeters legt uit: "Als provincies zijn we verantwoordelijk voor het beleid inzake binnenlands toerisme. We zullen op korte termijn maatregelen uitwerken om vakanties in eigen land een extra stimulans te geven.” Logeren in Vlaanderen zal de logiesuitbaters ook steunen door tarieven voor de promotiecampagne van Vlaanderen Vakantieland niet te verhogen.


Succesvolle campagne

De provinciale toeristische organisaties in Vlaanderen zetten met succes in op het promoten van vakantie in eigen land. Het aantal overnachtingen van Belgen in Vlaanderen steeg zo tussen 2009 en 2014 jaarlijks gemiddeld 2,9%. De campagne Logeren in Vlaanderen Vakantieland leverde vorig jaar 126.111 boekingen op, een groei van 19% ten opzichte van 2014. Per persoon, per nacht wordt gemiddeld 93 tot 97 euro uitgegeven. Dat resulteert in een gemiddelde besteding per boeking van 481 tot 537 euro. In totaal wordt het macro-economisch effect van de campagne op 65,3 miljoen euro geraamd, dat was in 2012 nog maar 29 miljoen euro. Vorig jaar werd 840.000 euro in de campagne Logeren in Vlaanderen Vakantieland geïnvesteerd.


Gezamenlijke acties verder uitwerken

Op 2 mei zitten de initiatiefnemers samen met de toeristische steden en ondernemers om gezamenlijke positieve acties uit te werken. "Als we de middelen verder kunnen opladen vanuit andere betrokken overheden en we samen met de vakantiemakers extra inzetten op positief onthaal, wordt een bijkomende brede campagne mogelijk”, legt gedeputeerde Peeters uit. "Onze eigen inwoners worden zo ook onze ambassadeurs naar de buitenlandse toeristen.”


Link: http://www.logereninvlaanderenvakantieland.be/
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, vlaanderen, campagnes, kleinschalig logies,

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...