Geplaatst op: 21-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vacansoleil signaleert de eerste trends van het nieuwe kampeerseizoen

Vacansoleil signaleert de eerste trends van het nieuwe kampeerseizoen
Bij Vacansoleil Camping Holidays zijn de eerste trends voor het aanstaande kampeerseizoen al zichtbaar: de meivakantie is populairder dan ooit, Frankrijk en Italië zijn dé zomerbestemmingen, Duitsland groeit fors en extra luxe (glamping) accommodaties zijn hot. Verder is de meivakantie erg populair en is de verblijfsduur in die maand een stuk langer.

Meer en langer weg in de meivakantie
Het aantal boekingen voor de meivakantie is met 22% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Niet alleen het aantal boekingen, ook de vakantieduur is toegenomen. Waar de meerderheid van de Vacansoleil-gasten in 2015 één week meivakantie vierde, gaat men in 2016 juist langer dan 7 dagen naar de camping.

Zomertrend: Frankrijk en Italië onverminderd populair
De ‘traditionele toplanden’ Frankrijk en Italië ontwikkelen zich stabiel. Het aantal boekingen voor deze bestemmingen is ongeveer hetzelfde als in 2015. Opvallend is de forse groei van Duitsland. Daarnaast kiezen steeds meer mensen voor een campingvakantie in Oostenrijk of Zwitserland. Ook dichtbij-bestemmingen als Luxemburg en Nederland blijven, net zoals in de laatste jaren, zeer in trek.

Consument wil luxe en comfort
De consument kiest, net zoals vorig jaar, weer massaal voor extra luxe verblijfsaccommodaties op de camping. Bij Vacansoleil zijn de bijzonder luxe Serengeti safaritent (glamping) en de extra riante 3-slaapkamer stacaravan Waikiki het populairst. Vooral in het hoogseizoen is het dringen geblazen.
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, trends

CELTH




||| Nieuws |||

25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.
25/08/25
Nieuwe natuur voor Almere
Aan de noordkant van stadsbos Pampushout in Almere werken Flevo Landschap aan een bijzonder project: de Gouden Randen. Op een gebied van zo’n 8 hectare realiseren we nieuwe, robuuste natuur.
25/08/25
Groei verkoop speedpedelecs vlakt af
Op 1 januari 2025 telde Nederland 35,4 duizend speedpedelecs, ruim 2 duizend stuks meer dan een jaar eerder. Dat is een toename van 6,5 procent. Het aantal van deze snelle elektrische fietsen groeit niet meer zo snel.
25/08/25
Oproep: stop indexeren accijns brandstof
Tijdens de vakantie zagen veel Nederlanders dat brandstof in het buitenland goedkoper is aan de pomp. De ANWB doet een dringende oproep aan het kabinet om de jaarlijkse indexering van de accijns op brandstof stop te zetten.
25/08/25
Exclusief voor leden
SAIL 2025 trekt 2,5 miljoen bezoekers
Het grootste evenement van Nederland zit erop. Gister vond de Sail-out plaats van de schepen. Ook dit trok weer vele tienduizenden mensen. De SAIL-organisatie meldt dat het evenement 2,5 miljoen bezoekers trok.
22/08/25
Steeds meer mensen blijven sporten tijdens de vakantie
De laatste jaren kiezen steeds meer mensen ervoor om ook tijdens hun vakantie te sporten. Waar een vakantie vroeger vooral draaide om luieren en lekker eten, willen veel mensen nu hun gezonde ritme vasthouden. Hotels met sportfaciliteiten worden daardoor steeds populairder. Het idee dat je je dag kunt beginnen met een korte training van een kwartiertje spreekt veel vakantiegangers aan. Zo start je met energie, zonder dat je gelijk een intensief sportschema hoeft te volgen.
22/08/25
Exclusief voor leden
Nu al succesvol jaar voor Princessehof
Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden ontving gisteren zijn 50.000ste bezoeker van dit jaar. Een bijzondere mijlpaal: normaal gesproken trekt het museum jaarlijks zo’n 35.000 tot 40.000 bezoekers.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...